Nižšie:
- 1. Aké sú čakacie doby – ako dlho sú realizátori stavebných prác zaneprázdnení?
- 2. Ktorí realizátori stavebných prác sú najzaneprázdnenejší?
- 3. Majú dodávatelia v dôsledku zimnej karantény viac práce v tejto sezóne ako obvykle?
- 4. O koľko sa zvýšili ceny realizátorov stavebných prác?
- 5. O koľko sa zvýšili ceny materiálov?
- 6. Vplývala pandémia na veľkosť projektu, psychológiu zákazníkov a podobne?
1. Aké sú čakacie doby – ako dlho sú realizátori stavebných prác zaneprázdnení?
Vzhľadom na prebiehajúce projekty a nedostatok pracovnej sily v stavebnom sektore a vzhľadom na vysoký dopyt v posledných rokoch sú zhotovitelia dosť zaneprázdnení a v dôsledku pandémie sa obsadenosť ich termínov iba zvýšila. Pokiaľ ide o investičné práce, sú zaneprázdnení v priemere 2 až 6 mesiacov vopred, takže s tým treba počítať pri plánovaní stavby.
2. Ktorí realizátori stavebných prác sú najzaneprázdnenejší?
Najviac práce majú realizátori vykonávajúci externé úpravy, fasádnici a strechári. Zaneprázdnenosť určitých zhotoviteľov sa veľmi líši v závislosti od ročných období, napr. inštalatéri klimatizácií sú napríklad v lete neustále zaneprázdnení, zatiaľ čo v zime je situácia úplne iná.
3. Majú dodávatelia v dôsledku zimnej karantény viac práce v tejto sezóne ako obvykle?
Keďže projekty boli na jeseň a v zime kvôli koronavírusu zastavené, odložené alebo zrušené, dodávatelia majú teraz na jar a v lete plné ruky práce. Realizácia súkromných investícií bola obzvlášť náročná, ale dodávatelia zostali rovnako zaneprázdnení, a čakacie lehoty boli o 1 až 4 mesiace dlhšie ako obvykle.
4. O koľko sa zvýšili ceny realizátorov stavebných prác?
Dodávatelia väčšinou udržiavali ceny svojich služieb, ale našli sa aj takí, ktorí boli kvôli vyšším cenám materiálu nútení zvýšiť ceny svojich služieb až o 35 %.
5. O koľko sa zvýšili ceny materiálov?
Ceny materiálov vo všetkých segmentoch stavebníctva sa zvýšili o 10 % až 100 %! Najviac rástli ceny ocele a dreva. Preto je železobetón, na ktorý sa používa oceľová výstuž, oveľa drahší.
6. Vplývala pandémia na veľkosť projektu, psychológiu zákazníkov a podobne?
Mnoho ľudí sa zmenilo a tieto zmeny sú predovšetkým evidentné vo vzťahu medzi klientmi a dodávateľmi, ako aj v organizácii práce. Ľudia sú trpezlivejší, práce sú lepšie koordinované a organizovanejšie. Napriek pandémii je kúpna sila mnohých rodín „vyššia“, pretože finančné prostriedky neboli vynaložené na iné služby (cestovný ruch, domácnosť), a zákazníci sa rozhodovali pre drahší materiál a komplexnejšie riešenia.