Pre oblasť

    Ako a kde budeme pracovať v budúcnosti: megatrendom sú nové formy práce (new work)

    Článok si prečítalo viac ako 656+ používateľov
    Pod vplyvom digitalizácie a neustáleho ekonomického rastu sa výrazne mení chápanie práce: zdá sa, že klasickej kariére už odzvonilo, do popredia sa dostáva otázka zmyslu. Hranice medzi životom a prácou sa v každodennom živote produktívnym spôsobom stierajú. V budúcnosti bude práca súhrnom všetkých prác, ktoré sme vykonali v rôznych životných etapách.
    Odborný článok 656
    new work

    Racionálna meritokracia priemyselného veku s nadčasmi, podporovaním konkurencie a fyzickej prítomnosti na pracovisku sa ukázala ako neudržateľná. Korónová kríza pôsobí ako akcelerátor modelu práce do budúcnosti, vlastne trendu, ktorý sa rýchlo presadzuje, možno  pokojne povedať, že megatrendom sú nové formy práce. Digitalizácia, spôsobená krízou, podporuje nové modely práce, pre ktoré je príznačná kombinácia pracovného a súkromného života, spolupráca a práca na diaľku. Firemné kultúry sú čoraz agilnejšie a prispôsobivejšie, pričom zamestnanci sú čoraz viac vnímaní ako riešitelia problémov budúcich spoločenských úloh.

    Digitalizácia, spôsobená krízou, podporuje nové modely práce, pre ktoré je príznačná kombinácia pracovného a súkromného života, spolupráca a práca na diaľku
    Digitalizácia, spôsobená krízou, podporuje nové modely práce, pre ktoré je príznačná kombinácia pracovného a súkromného života, spolupráca a práca na diaľku

    Od ekonomického rastu až po spoločnosť po ňom

    Nachádzame sa v období tranzície: kapitalistické predstavy o kariére a úspechu postupne ustupujú do úzadia. Na ich miesto nastupujú hodnoty, ktoré už nemusia nevyhnutne súvisieť s „tvrdými“ faktormi, ako je úroveň príjmu a postavenie, ale skôr s „mäkkými“ faktormi, ako je zmysluplnosť, možnosti spolutvorby a kompatibilita pracovného a súkromného života.

    Na ilustráciu transformačnej sily tohto megatrendu, vrátime sa na chvíľu do minulosti. V prevažne vidieckych oblastiach bola práca mužov a žien rovnocenne ohodnotená. Obe pohlavia prispeli k prežitiu komunity. S príchodom industrializácie sa vytvárali pracovné miesta mimo domova, resp. vidieckych komunít. Rodina (rodičia + deti) ako bunka nahradila komunitu a muži aj ženy začali pracovať mimo domova. V tomto období práce v domácnosti čoraz častejšie ležali na pleciach žien – ako dodatočná záťaž popri zárobkovej činnosti či zamestnaní.

    S príchodom industrializácie všetky práce v domácnosti a starostlivosť o deti do značnej miery ležali na pleciach žien – ako dodatočná záťaž popri zárobkovej činnosti alebo zamestnaní
    S príchodom industrializácie všetky práce v domácnosti a starostlivosť o deti do značnej miery ležali na pleciach žien – ako dodatočná záťaž popri zárobkovej činnosti alebo zamestnaní

    Odvtedy, racionálna spoločnosť priemyselného veku, orientovaná výlučne na výkon a úspech, zamerala svoj politický, sociálny a ekonomický rozvoj na prácu a príjmy. Toto, relatívne nové poňatie práce, sa v súčasnosti opäť dramaticky mení.

    Život sa dnes už jednoznačne nedelí na prácu a voľný čas, pozeráme sa naň ako na celok, ako na súhrn všetkých činností – či už platených alebo dobrovoľných, vykonávaných zo záujmu, povinnosti alebo potešenia. S tým súvisí aj nový pohľad na zmysel, význam a účel ekonomickej činnosti. Najmä mladšie generácie, generácia Y a generácia Z, si uvedomujú, že prísľub týkajúci sa kontinuálneho ekonomického rastu, ktorý doteraz životu dával zmysel, nemožno naplniť bez zničenia všetkého – planéty Zeme a jej zdrojov.

    Diskusie o základnom príjme a prehodnotení zabezpečenia (domácnosti, starostlivosti o deti a starnúcich rodičov) bez ohľadu na rodové roly sú prvými púčikmi sociálneho rozvoja, ktoré oddeľujú pojem práca od zárobkovej činnosti, presnejšie od zamestnania.

    Ekonomika zmyslu: zmena hry pre dlhodobý úspech

    Aké súčasné alebo budúce problémy môžu naše produkty alebo služby vyriešiť? To je otázka zmyslu, ktorý si každá udržateľná spoločnosť (firma) kladie a prispieva k firemnej kultúre, ktorá je pre firemný imidž čoraz dôležitejšia. Len tie firmy, ktoré vedia na túto otázku odpovedať, dokážu vytvoriť atraktívne pracovné prostredie pre čoraz väčší počet zamestnancov, ktorí hľadajú zmysel v tom, čo robia. Zamestnanci, ktorí vnímajú svoju prácu ako zmysluplnú a užitočnú, sú podľa odborníkov menej náchylní na choroby. Zamestnávatelia ovplyvňujú aj zdravie svojich zamestnancov, a tým aj ich produktivitu.

    Zamestnanci, ktorí svoju prácu vnímajú ako zmysluplnú a užitočnú a robia ju radi, sú tiež menej náchylní na choroby („Robte to, čo máte radi, milujte to, čo robíte.“)
    Zamestnanci, ktorí svoju prácu vnímajú ako zmysluplnú a užitočnú a robia ju radi, sú tiež menej náchylní na choroby („Robte to, čo máte radi, milujte to, čo robíte.“)

    Ekonomika zmyslu znamená aj zmenené chápanie pokroku, kde sa najviac cení to najlepšie, a nie najnovší produkt. Najlepší produkt už nedefinujú len kvalitné materiály alebo najpríjemnejší užívateľský zážitok, ale je výsledkom spojenia ekologických, ekonomických a etických hodnôt. Tieto už nemusia nevyhnutne priamo súvisieť s produktom.

    Čoraz viac si uvedomujeme, že prísľub týkajúci sa kontinuálneho ekonomického rastu, ktorý doteraz dával životu zmysel, nemožno naplniť bez zničenia všetkého – planéty Zeme a jej zdrojov
    Čoraz viac si uvedomujeme, že prísľub týkajúci sa kontinuálneho ekonomického rastu, ktorý doteraz dával životu zmysel, nemožno naplniť bez zničenia všetkého – planéty Zeme a jej zdrojov

    Spoločenská zodpovednosť firiem (CSR – Corporate Social Responsibility) už nie je luxus, ktorý si môžu dovoliť len niektoré firmy ako niečo pekné. Spoločenská zodpovednosť firiem je koncept, ktorého základom je, že podnik je súčasťou spoločnosti, v ktorej vyvíja spoločensky zodpovedné aktivity a taktiež určitým spôsobom ovplyvňuje nimi danú spoločnosť. Firma figuruje ako zodpovedná a stáva sa tak atraktívna pre zamestnancov na konkurenčnom trhu. Takáto povesť na druhej strane zvyšuje lojalitu zákazníkov, a tým aj odolnosť firmy ako celku. Udržateľný manažment často znamená energetickú efektívnosť aj efektívnosť zdrojov, a tým aj optimalizáciu nákladov.

    Prelínanie pracovného a súkromného života namiesto rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom

    Zamestnanci dnes túžia po modeloch, ktoré umožňujú harmonické prelínanie prace a oddychu, voľného času. Namiesto rozdelenia času na pracovný čas a dobu odpočinku,  novým životným mottom je „prelínanie pracovného a súkromného života“. Menej striktná hranica medzi pracovným a súkromným životom umožňuje zamestnancom flexibilne reagovať na súkromné ​​okolnosti, pracovať samostatne a byť tak produktívnejší.

    Zároveň sa mení nielen model pracovného času, ale aj pracovný priestor. Pandémia spôsobená koronavírusom ukázala, že práca na diaľku je nielen možná, ale môže byť aj veľmi efektívna. Mnohí zamestnanci počas tejto krízy pracovali z domu, ich šéfovia sa väčšinou zbytočne obávali, že ich produktivita klesne.

    new-work-nejasne-hranice-medzi-pracou-a-sukromim.jpg
    Nejasné hranice medzi pracovným a súkromným životom umožňujú zamestnancom flexibilne reagovať na súkromné ​​okolnosti, pracovať samostatne a byť tak produktívnejší

    Či už je to kancelária v obytnom aute, kaviarni alebo hoteli: práca na diaľku umožňuje zamestnancovi sústrediť sa na to, kde chce tráviť časť svojho voľného času. Najmä v gig ekonomike, na rastúcom trhu živnostníkov, freelancerov a ľudí, ktorí pracujú príležitostne alebo len na projektoch, sa práca čoraz viac spája s cestovaním.

    Zamestnanci si teraz berú prácu so sebou na cesty a spájajú tak pobyt na špeciálnych miestach so svojou profesionálnou činnosťou. Dôvera, že slobody sa skôr využívajú ako zneužívajú, podporuje motiváciu zamestnancov, a tým prináša výhody spoločnostiam. V budúcnosti budú musieť manažéri dôverovať zamestnancom a uvoľniť kontrolu, ak si ich chcú udržať.

    Kancelária je mŕtva, nech žije kancelária!

    Ak zamestnanci pracujú z domu alebo odinakiaľ, má vôbec zmysel mať kanceláriu, resp. kancelársky priestor? Túto otázku si položili mnohí zamestnávatelia, keď v roku 2020 stáli pred opustenými kanceláriami. Aj keď si ľudia na začiatku pandémie spôsobenej koronavírusom užívali zmeny a pohodlnú prácu z domu, rýchlo im začalo chýbať stretnutie s kolegami tvárou v tvár, ktoré nie je virtuálne. Práca prostredníctvom teleworkingu nedokáže nahradiť spontánne medziľudské kontakty, inšpiratívne náhody, krátke výmeny nápadov a spolutvorbu priamo na mieste.

    Zamestnanci si teraz berú prácu so sebou na cesty a spájajú tak pobyt na špeciálnych miestach s profesionálnymi aktivitami
    Zamestnanci si teraz berú prácu so sebou na cesty a spájajú tak pobyt na špeciálnych miestach s profesionálnymi aktivitami

    Kancelária v žiadnom prípade nie je bezvýznamná. So skúsenosťami získanými počas pandémie sa však požiadavky na kancelárske priestory menia. Kancelárie sa menia z pracoviska na kultúrne prostredie, kde sa zviditeľňujú hodnoty firmy a kde sa medzi zamestnancami rozvíja tímový duch. Tu fyzicky prebieha spolupráca a spolutvorba.

    Či už je to kancelária v obytnom aute, kaviarni alebo hoteli: práca na diaľku umožňuje zamestnancovi sústrediť sa na to, kde chce tráviť časť svojho voľného času
    Či už je to kancelária v obytnom aute, kaviarni alebo hoteli: práca na diaľku umožňuje zamestnancovi sústrediť sa na to, kde chce tráviť časť svojho voľného času

    V tomto smere si firmy môžu vziať príklad zo start-upov. Startupová kultúra prináša nielen nové stratégie spolupráce a vytvárania inovácií, ale mení aj pracovný priestor. Stáva sa miestom, kde sa rodia nové nápady, služby a produkty a zároveň miestom, kde spolu žijeme. Ak sa cítite prepojení vo fyzickom priestore, môžete spolu dobre spolupracovať aj v digitálnom prostredí. Kancelária budúcnosti je tiež miestom, kde sa bezproblémovo prelína skutočný a digitálny priestor a kde sa kolegovia môžu ľahko spojiť s členmi tímu pri práci na diaľku.

    Kancelárie sa menia na kultúrne prostredie, kde sa zviditeľňujú hodnoty firmy a kde sa medzi zamestnancami rozvíja tímový duch. Ak sa cítite prepojení vo fyzickom priestore, môžete spolu dobre spolupracovať aj v digitálnom prostredí.  
    Kancelárie sa menia na kultúrne prostredie, kde sa zviditeľňujú hodnoty firmy a kde sa medzi zamestnancami rozvíja tímový duch. Ak sa cítite prepojení vo fyzickom priestore, môžete spolu dobre spolupracovať aj v digitálnom prostredí.  

    Digitalizácia: nový normál

    Digitálna gramotnosť firiem sa v roku 2020 výrazne zvýšila vďaka zvýšenému využívaniu nástrojov na komunikáciu, nástrojov na riadenie projektov a znalostí. Pocit preťaženia mnohými novými nástrojmi v budúcnosti zmizne. Po počiatočnej digitálnej improvizácii nasleduje normalizácia: to, čo sa naučíte, sa konsoliduje a bez problémov začlení do každodennej práce.

    Čoraz viac spoločností sa spolieha aj na využitie umelej inteligencie (AI). Najmä pri monotónnych činnostiach pracujú stroje dlhšie a lepšie ako ľudia – s rovnakou alebo vyššou kvalitou a výkonom. S rastúcim výkonom počítačov sa zväčšuje rozsah možností využitia umelej inteligencie. Od optimalizácie marketingových špecifikácií po jazykových asistentov, od účtovníctva po automatizované riadenie štandardizovaných procesov v administratíve...

    Digitálna gramotnosť firiem sa v roku 2020 výrazne zvýšila vďaka zvýšenému využívaniu nástrojov na komunikáciu, nástrojov na riadenie projektov a znalostí
    Digitálna gramotnosť firiem sa v roku 2020 výrazne zvýšila vďaka zvýšenému využívaniu nástrojov na komunikáciu, nástrojov na riadenie projektov a znalostí

    Umelá inteligencia a narastajúca digitalizácia idú ruka v ruke aj s novými biznis modelmi, ktoré už produkty nepredávajú, ale prenajímajú alebo ponúkajú ako službu – všetko (čokoľvek) ako služba – XaaS (Everything/Anything as a Service). Globálnymi hráčmi XaaS sú napríklad Netflix alebo Adobe pre B2B obchodný vzťah (Business to Business). Ponuka XaaS sa počas korónovej krízy osvedčila a bude sa naďalej vyvíjať a rozširovať pomocou umelej inteligencie a algoritmov.

    Automatizácia a umelá inteligencia v budúcnosti nahradí opakujúcu sa a nekreatívnu prácu, ktorá ľudí aj tak neuspokojuje. Empatia, intuícia a kreativita sú však vlastnosti, ktoré stroje nenahradia – a sú nevyhnutné pre budúcnosť úspešných firiem.

    Automatizácia a umelá inteligencia v budúcnosti nahradí opakujúcu sa a nekreatívnu prácu, ktorá ľudí aj tak neuspokojuje
    Automatizácia a umelá inteligencia v budúcnosti nahradí opakujúcu sa a nekreatívnu prácu, ktorá ľudí aj tak neuspokojuje

    Podnikateľské ekosystémy – udržateľnosť prostredníctvom odolnosti namiesto efektívnosti

    Až keď už nie je prioritou neustála racionalizácia a optimalizácia všetkých procesov, vzniká priestor pre ďalší rozvoj – v rozsahu, ktorý robí firmy agilnejšími a odolnejšími. Aj v najlepšie riadených spoločnostiach vznikajú situácie, ktoré nemožno predvídať ani vysvetliť princípmi príčiny a následku. 

    Nepredvídateľné, neisté a zložité situácie sa dajú riešiť predovšetkým v spolupráci a sebavedomým spôsobom myslenia a konania
    Nepredvídateľné, neisté a zložité situácie sa dajú riešiť predovšetkým v spolupráci a sebavedomým spôsobom myslenia a konania

    Pri hľadaní optimalizácie firmy vytvárajú sofistikované modely plánovania rozpočtu a výroby a angažujú armády zamestnancov. Projektoví vedúci v metodike Six Sigma, šampióni ISO 9000, tzv. „Black Belti“ (čierne pásy)... Ich tituly sú atraktívne, no ich úloha je vždy rovnaká: zabezpečiť budúce prežitie firmy vylepšením prístupov využívaných v minulosti.

    Korónová kríza však jasne ukázala, že čím viac sa tento prístup presadzuje, tým ťažšie je skutočne dosiahnuť želaný efekt. Skôr či neskôr sa organizácia dostane do bodu, keď sa zložitosť sveta už nezdá byť zvládnuteľná. Potom už nepomáha množstvo údajov, ešte sofistikovanejšie štruktúry reportingu alebo ešte prehľadnejšie riadenie. Vtedy je potrebný sebavedomý spôsob myslenia a konania pri zvládaní neistoty a rizika.

    Odolnosť firmy nemožno dosiahnuť neustálym zveľaďovaním kapacít, ale rozmanitosťou, ktorú poskytujú podnikateľské ekosystémy
    Odolnosť firmy nemožno dosiahnuť neustálym zveľaďovaním kapacít, ale rozmanitosťou, ktorú poskytujú podnikateľské ekosystémy

    Podnikateľské ekosystémy sú dobrým základom pre reakciu na nadchádzajúce „prekvapenia“. Nikto nevie, aké budú, no isté je, že sa stanú. Odolnosť nemožno dosiahnuť neustálym budovaním kapacít. Záleží aj na zdanlivo nepotrebných prebytkoch, zásobách, obchádzkach,   nečinnosti (voľnobehoch). Čiže od rôznorodosti a nie úpornosti, húževnatosti.

    Štyri postuláty megatrendu – nových foriem práce

    1. Otázka zmyslu sa stáva ústrednou

    Nová práca ponúka príležitosť na rozvoj osobného potenciálu a záujmov. V budúcnosti budú stroje vykonávať väčšinu namáhavých, monotónnych a opakujúcich sa pracovných procesov. Tým sa  opäť dostanú do popredia a získajú na význame základné ľudské schopnosti, akými sú kreativita a empatia.

    2.  Práca na plný úväzok – 30-hodinový pracovný týždeň 

    Pokiaľ ide o pracovný čas, škandinávske krajiny už žijú pracovným ideálom budúcnosti: menej je viac. Pracovný čas už nie je chápaný ako týždenné kontinuum, ale ako flexibilný pracovný čas, ktorý sa dá prispôsobiť jednotlivým situáciám a fázam života. 30-hodinový pracovný týždeň zvyšuje produktivitu a znižuje práceneschopnosť.

    3. Práca na diaľku robí kanceláriu atraktívnou

    Zatiaľ čo prácu na diaľku charakterizujú koncentrované hlboké fázy práce, kancelária budúcnosti sa mení z pracoviska na centrum pre spolutvorbu a spoluprácu, pre skutočné medziľudské vzťahy a skutočnú firemnú kultúru. Kancelária budúcnosti je priestor, kde žijú firemné hodnoty, kde sa vytvára pocit jednoty a spoločne vytvárajú nové veci.

    4. Prelínanie pracovného a súkromného života namiesto rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom

    Večné hľadanie rovnováhy medzi prácou a voľným časom bolo vždy plné konfliktov, keďže jedného alebo druhého bolo vždy málo. Ich nepretržité  prelínanie môže tento konflikt vyvážiť: tam, kde mizne hranica medzi pracovným a súkromným životom, možno počas dňa lepšie uspokojovať osobné potreby. To vytvára nielen relax a lepšiu kvalitu života, ale zvyšuje aj radosť z práce.

     

    Odborný článok 656
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Ďalšie?

    Máme 149 realizátorov v oblasti Ďalšie
    10
    1

    VERTIKAL LINE s.r.o.


    9.2
    0

    Roman Strelník - STAVSET


    8.8
    0

    GAMAX stav s. r. o.


    10
    1

    Dominik Palenčár


    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené