Pre oblasť

    Generácia Z – noví spotrebitelia a tvorcovia trendov

    Článok si prečítalo viac ako 825+ používateľov
    Dávno predtým, ako sa objavil pojem influencer, mladí ľudia zohrávali vedúcu úlohu pri vytváraní názorov formovaním a interpretáciou trendov. Teraz je na scéne nová generácia vplyvných ľudí – generácia Z. Ľudia narodení v rokoch 1995 až 2010 sú skutoční digitálni domorodci, prácu s počítačom ovládajú oveľa lepšie ako rodičia, od útleho veku im je k dispozícii internet, sociálne siete a mobilné operačné systémy. Tento kontext vytvoril hyperkognitívnu generáciu, ktorá sa cíti ako doma v zhromažďovaní a krížovom používaní viacerých zdrojov informácií a spájaní virtuálnych a offline skúseností.
    Odborný článok 825
    generacia z

     

    V dôsledku narastajúcej globálnej prepojenosti by výmena generácií mohla čoskoro zohrať ešte dôležitejšiu úlohu pri určovaní spotrebiteľského správania ako sociálno-ekonomické rozdiely. Mladí ľudia čoraz viac ovplyvňujú spotrebiteľské návyky ľudí všetkých vekových kategórií a príjmov a ich vzťah k značkám.

    Hľadanie pravdy

    Spotrebiteľské správanie generácie Z je ukotvené v jednom cieli: hľadaní pravdy.

    Predstavitelia generácie Z si vážia individuálny prejav a vyhýbajú sa stereotypom, mobilizujú sa pre rôzne ciele a spoločenské zmeny, hlboko veria v efektívnosť dialógu pri riešení konfliktov a zlepšovaní sveta a rozhodujú sa veľmi analyticky a pragmaticky.

    Na rozdiel od generácie Z generácia milénia, nazývaná aj generácia Y, vyrastala v období ekonomickej prosperity, a preto sa zameriava predovšetkým na seba. Jej príslušníci sú viac idealistickí, konfrontační a menej ochotní akceptovať rôzne uhly pohľadu.

    Generácia Z sa na rozdiel od predchádzajúcej generácie mileniálov mobilizuje pre rôzne ciele a spoločenské zmeny
    Generácia Z sa na rozdiel od predchádzajúcej generácie mileniálov mobilizuje pre rôzne ciele a spoločenské zmeny

    Zoznámte sa s generáciou Z

    Správanie každej generácie, samozrejme, formuje kontext, v ktorom vyrastala. Pre generáciu Baby boomers narodenú počas druhej svetovej vojny a po nej (osoby narodené v rokoch 1940 až 1959) je konzum vyjadrením ideológie. Generácia X (osoby narodené v rokoch 1960 až 1979) svojím správaním vyjadruje svoj status a mileniáli (osoby narodené v rokoch 1980 až 1994) si chcú predovšetkým užiť zážitok.

    Pre generáciu Z je hlavným stimulom konzumu hľadanie pravdy, osobnej aj sociálnej. Táto generácia odmieta uniformitu a jej hľadanie autenticity vytvára väčšiu slobodu prejavu a väčšiu ochotu porozumieť rozmanitosti.

    Vyjadrenie individuality

    Pre predstaviteľov generácie Z je kľúčové, aby si mohli otestovať vlastnú nezávislosť a prípadne si vytvoriť vlastnú individuálnu identitu. Rodová fluidita je možno najvýrečnejším odrazom ich nedefinovanej identity, no nie je ani zďaleka jediným. Oveľa viac ako predchádzajúce generácie ich zaujímajú ľudské práva, rasové a etnické problémy, ekológia, environmentálne problémy a ďalšie podobné témy.

    Táto generácia odmieta uniformitu a jej hľadanie autenticity vytvára väčšiu slobodu prejavu a väčšiu ochotu porozumieť rozmanitosti
    Táto generácia odmieta uniformitu a jej hľadanie autenticity vytvára väčšiu slobodu prejavu a väčšiu ochotu porozumieť rozmanitosti

    Prijímanie rôznych právd

    Predstavitelia generácie Z sú radikálne inkluzívni. Nerobia rozdiely medzi priateľmi, ktorých stretávajú online, a priateľmi vo fyzickom svete. Pomocou mobilných technológií sa neustále pohybujú vo virtuálnych komunitách, v ktorých sa spájajú s ľuďmi rôzneho ekonomického zázemia a rôznych úrovní vzdelania v rámci spoločných záujmov a presvedčení.

    Pochopenie rôznych právd

    Generácia Z chce menej konfrontácií a viac dialógov. Predstavitelia tejto generácie odmietajú stereotypy a akceptujú odlišné názory a postoje, či už v kruhu svojej rodiny a priateľov, alebo mimo nej. Sú schopní viesť pragmatický dialóg s jednotlivcami a inštitúciami (napríklad náboženskými), ktoré nie sú v súlade s ich osobnými hodnotami a presvedčením. Namiesto toho, aby ich úplne opustili, radšej sa snažia vydolovať z nich to, čo si myslia, že má zmysel.

    Predstavitelia generácie Z majú väčšie pochopenie pre chyby a nedostatky firiem. Na rozdiel od predchádzajúcich generácií napríklad neočakávajú, že firmy budú reagovať na ich sťažnosti v ten istý deň.

    Pre mladých ľudí, ktorí sú vždy a všade online, neexistuje žiadna hranica medzi webom a skutočným svetom
    Pre mladých ľudí, ktorí sú vždy a všade online, neexistuje žiadna hranica medzi webom a skutočným svetom

    Objavovanie pravdy

    Príslušníci generácie Z, ktorí majú k dispozícii množstvo informácií, sú vo svojich rozhodnutiach pragmatickejší a analytickejší ako príslušníci predchádzajúcich generácií. Chcú vedieť, čo sa okolo nich deje a mať kontrolu nad svojimi životmi. Táto generácia samoukov uprednostňuje nasávanie vedomostí online ako v tradičných vzdelávacích inštitúciách. Vyrástli v čase, keď svetom otriasla veľká ekonomická kríza, ktorá ľuďom prinášala mnoho výziev.

    Kvôli všetkým týmto okolnostiam je generácia Z menej idealistická ako mileniáli. Príslušníci tejto generácie si dobre uvedomujú potrebu sporenia do budúcnosti a stabilita zamestnania je pre nich dôležitejšia ako vysoký plat. Už od začiatku svojej kariéry prejavujú tendenciu k  bežným formám zamestnania a vyhýbajú sa atypickým, samostatným a flexibilným formám práce, čo je vo veľkom kontraste s predchádzajúcimi generáciami.

    Výmena generácií je pre firmy jedinečnou príležitosťou a výzvou

    Vzhľadom na opísané vlastnosti a správanie novej generácie spotrebiteľov by sa podniky mali zamerať na tieto tri ciele:

    spotreba ako prístup, nie ako vlastníctvo;

    • spotreba ako vyjadrenie individuálnej identity;

    • etická spotreba.

    Spolu s technologickým pokrokom mení posledná výmena generácií spotrebiteľské prostredie spôsobom, ktorý presahuje všetky známe a vyskúšané sociálno-ekonomické rámce, presahuje generáciu Z a preniká do celej demografickej pyramídy.

    Ide o jedinečnú príležitosť transformovať podniky, ktoré potrebujú prehodnotiť, ako poskytnúť spotrebiteľom pridanú hodnotu, vyvážiť svoju výrobu s personalizáciou a – viac ako kedykoľvek predtým – skutočne splniť to, čo sľubujú: pracovnú, sociálnu a environmentálnu etiku.

    Spotreba ako prístup, nie ako vlastníctvo

    Pragmatická a realistická generácia Z očakáva pred nákupom prístup k širokému spektru informácií. Analyzuje nielen produkt, ale aj samotný nákup.

    Aj samotná spotreba nadobudla nový význam. Pre generáciu Z – a čoraz viac aj pre staršie generácie – spotreba znamená prístup k produktom alebo službám, nie nevyhnutne ich vlastníctvo. Neobmedzený prístup k tovarom a službám (dopravné služby, streamovanie videa, rôzne webové a mobilné aplikácie atď.) vytvára hodnotu. Produkty sa tak stávajú službami a služby spájajú spotrebiteľov.

    Pragmatická a realistická generácia Z očakáva pred nákupom prístup k širokému spektru informácií
    Pragmatická a realistická generácia Z očakáva pred nákupom prístup k širokému spektru informácií

    Keďže kolaboratívna spotreba (ekonomika zdieľania, zdieľaná ekonomika) naberá na sile, ľudia ju začínajú vnímať ako spôsob generovania dodatočných príjmov (tak vznikla aj tzv. „gig economy“, ktorú tiež nazývame platformová ekonomika, zdieľaná ekonomika alebo zákazková ekonomika). Ďalší aspekt tzv. gig ekonomiky zahŕňa spotrebiteľov, ktorí využívajú  svoje vzťahy s podnikmi na generovanie dodatočného príjmu tým, že pre nich dočasne pracujú.

    Výrobcovia automobilov napríklad prenajímajú vozidlá priamo spotrebiteľom a namiesto 1 000 vozidiel predávajú to isté vozidlo 1000-krát. Spoločnosti so športovým vybavením poskytujú prístup k vybaveniu, tréningovým inštrukciám/aplikáciám a prístup k podobne zmýšľajúcej komunite.

    Podobne by spoločnosti (firmy) zaoberajúce sa výrobou tradičných produktov mali zvážiť vytvorenie platforiem pre produkty, služby a skúsenosti, ktoré spájajú zákazníkov so značkami. Spoločnosti, ktoré boli v minulosti definované produktmi, by mali prehodnotiť svoje modely predaja a spôsoby vytvárania pridanej hodnoty, nadviazať priamejší vzťah so spotrebiteľmi a nové distribučné kanály.

    Spotreba ako vyjadrenie individuálnej identity

    Jadrom generácie Z je prejav individuálnej identity. Spotreba je pre nich spôsob sebavyjadrenia – na rozdiel napríklad od nakupovania či nosenia značiek s cieľom prispôsobiť sa normám určitej sociálnej skupiny. Spotrebitelia nielenže prahnú po personalizovaných produktoch, ale sú ochotní zaplatiť viac za produkty, ktoré zdôrazňujú ich individualitu a podporujú spôsob myslenia, resp. účel, s ktorým sa títo spotrebitelia stotožňujú.

    A tu je ďalšie zistenie: predstavitelia generácie Z oceňujú značky, ktoré nerobia rozdiely medzi produktmi pre mužov a ženy. Pre väčšinu značiek je to úplne nové zistenie.

    Hoci majú spotrebitelia vysoké očakávania od personalizácie, predsa nie sú úplne pripravení zdieľať osobné údaje s firmami.

    Keďže sa online a offline svet stále viac vzájomne prelína, spotrebitelia viac ako kedykoľvek predtým očakávajú, že produkty a služby im budú dostupné kdekoľvek a kedykoľvek, takže multikanálový marketing a predaj musia dosiahnuť novú úroveň. Pre spotrebiteľov, ktorí sú vždy a všade online, neexistuje žiadna hranica medzi webom a skutočným svetom.

    Keďže sa online a offline svet stále viac vzájomne prelína, spotrebitelia viac ako kedykoľvek predtým očakávajú, že produkty a služby im budú dostupné kdekoľvek a kedykoľvek
    Keďže sa online a offline svet stále viac vzájomne prelína, spotrebitelia viac ako kedykoľvek predtým očakávajú, že produkty a služby im budú dostupné kdekoľvek a kedykoľvek

    Spoločnosti dnes využívajú pokročilé analýzy na zlepšenie svojich poznatkov o údajoch o spotrebiteľoch, takže nezadržateľne vstupujú do éry personalizovaného marketingu, kedy sa pokúšajú vytvoriť jedinečnú ponuku produktov pre individuálneho zákazníka.

    Údaje o zákazníkoch, ktoré spoločnosti dlhodobo získavajú a uchovávajú, majú v súčasnosti nevyčísliteľnú strategickú hodnotu. Popredné spoločnosti by preto mali čo najskôr definovať stratégie nakladania s údajmi, ktoré ich pripravia na rozvoj obchodných poznatkov  zhromažďovaním a interpretáciou informácií o jednotlivých spotrebiteľoch a zároveň chránia  súkromie a dbajú na ochranu osobných údajov.

    V posledných desaťročiach dosiahli podniky a maloobchodníci zisk prostredníctvom ekonomiky rozsahu. Teraz možno budú musieť zaviesť iný trhovo-obchodný model, ktorý sa zameriava na objem a zároveň sa prispôsobuje určitým skupinám zákazníkov a dokonca aj jednotlivým najvernejším zákazníkom.

    Nie iba marketing, ale aj reťazec zásobovania a výrobné procesy sa budú musieť stať agilnejšími a flexibilnejšími.

    Etická spotreba

    Spotrebitelia čoraz viac očakávajú, že každá značka otvorene zaujme určité stanovisko. Nejde o politicky korektný postoj k širokému spektru tém, podstatné je, aby si firma vybrala konkrétne témy či hnutia, ktoré sú pre značku a jej zákazníkov dôležité a mala k nim vždy čo povedať.

    Mladší spotrebitelia nerobia rozdiely medzi etikou značky, firmou, ktorá ju vlastní, a sieťou partnerov a dodávateľov. Konanie spoločnosti sa musí zhodovať s jej ideálmi, ktoré musia preniknúť do celého reťazca zainteresovaných strán.

    Oveľa viac ako predchádzajúce generácie ich zaujímajú ľudské práva, rasové a etnické problémy, ekológia, environmentálne problémy a iné podobné témy
    Oveľa viac ako predchádzajúce generácie ich zaujímajú ľudské práva, rasové a etnické problémy, ekológia, environmentálne problémy a iné podobné témy

    Spotrebitelia generácie Z sú väčšinou dobre oboznámení so značkami a ich pôvodom, činnosťou a históriou. Ak nie sú, vedia rýchlo získať informácie a rozvíjať svoj uhol pohľadu. Napríklad, ak značka inzeruje rozmanitosť, ale nepraktizuje diverzitu vo svojich vlastných radoch, tento protiklad sa veľmi rýchlo prejaví.

    Takýto názor majú vlastne všetky generácie. Spotrebitelia sa snažia kupovať produkty od spoločností, o ktorých sú presvedčení, že sa správajú a podnikajú eticky a snažia sa poznať pôvod všetkého, čo kupujú – kde sa to vyrába, z čoho a ako sa to vyrába.

    Väčšina kupujúcich odmieta kupovať tovar od spoločností zapojených do eticky pochybných praktík. Odporúčania priateľov sú stále najspoľahlivejším zdrojom informácií o produktoch a značkách...

    To všetko sú pre firmy mimoriadne dôležité údaje. Dobrou správou je, že spotrebitelia – najmä generácia Z – sú tolerantní k značkám, ktoré opravujú svoje chyby. Získanie dôvery spotrebiteľov je obzvlášť náročné pre veľké korporácie, pretože väčšina ľudí má pocit, že sa veľké značky správajú menej eticky ako malé.

    Predstavitelia generácie Z už od začiatku svojej kariéry preferujú bežné formy zamestnania a vyhýbajú sa atypickým, samostatným a flexibilným formám práce
    Predstavitelia generácie Z už od začiatku svojej kariéry preferujú bežné formy zamestnania a vyhýbajú sa atypickým, samostatným a flexibilným formám práce

    V očiach spotrebiteľov sa marketing a pracovná morálka prelínajú. Spoločnosti preto musia okrem zaujatia stanovísk k určitým témam zabezpečiť, aby sa tieto postoje uplatňovali v celom reťazci zainteresovaných strán.

    Spoločnosti by okrem iného mali dôkladne zvážiť výber influencerov, ktorí reprezentujú ich značky a produkty. Spotrebitelia vedia, že niektoré spoločnosti sponzorujú vplyvných ľudí, najmä tých s veľkým počtom sledovateľov. Veria vplyvnejším ľuďom, s ktorými majú užšie väzby – napríklad ľuďom na Instagrame s 5 000 až 20 000 sledovateľmi.

    Marketing v digitálnom veku predstavuje čoraz zložitejšie výzvy, keďže trhové kanály sú čoraz fragmentovanejšie a neustále sa menia. Najnovšia výmena generácií prináša firmám mnoho výziev, ale aj atraktívne príležitosti. A pamätajte: prvým krokom je byť otvorený akýmkoľvek novým príležitostiam.

    Zmena je výzva a príležitosť
    Zmena je výzva a príležitosť

    Otvorte sa novým príležitostiam!

    Mladí ľudia vždy stelesňovali spoločenského ducha doby a silne ovplyvňovali trendy a správanie. Vplyv generácie Z – prvej generácie digitálnych domorodcov – je čoraz silnejší a hľadanie pravdy je v centre pozornosti takýchto spotrebiteľov. Technológia poskytuje výnimočnú úroveň konektivity, takže výmena generácií je čoraz dôležitejšia a zároveň urýchľuje technologické trendy. Firmám prináša výmena generácií množstvo výziev, ale aj atraktívnych príležitostí. Takže nezabúdajme: prvým krokom je byť otvorený akýmkoľvek novým príležitostiam.

    Odborný článok 825
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Ďalšie?

    Máme 149 realizátorov v oblasti Ďalšie
    10
    1

    KEbag, s.r.o.


    10
    1

    VERTIKAL LINE s.r.o.


    10
    1

    Stefan Legát


    10
    2

    Mário Horváth


    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené