Pre oblasť

    Pilotáž – hĺbkové zakladanie

    Článok si prečítalo viac ako 2595+ používateľov
    Pilotáž stavby je osadenie hĺbkových základov, ktoré je potrebné v takom prípade, keď je vrchná vrstva terénu nedostatočne nosná alebo je v tejto vrchnej vrstve príliš veľké, nerovnomerné sadanie pôdy. Základy, ktoré sú vyhotovené na pilótach, prenášajú hmotnosť celého objektu na nižšie, resp. hlbšie ležiace vrstvy terénu, ktoré sú kompaktnejšie a lepšie nosné ako vrchná vrstva pôdy. 
    Odborný článok 2595
    pilotaz
    Máme 184 realizátorov v oblasti Pilotáž:

    1. Pilotáž budov

    Vďaka jednoduchej konštrukcii a rýchlej montáži sa pilóty používajú na výstavbu bytových a nebytových budov na nedostatočne nosných terénoch. Pilóta sa vkladá do vopred pripraveného vrtu. Hlavnou úlohou pilóty je udržať základy aj na nespevnenom povrchu a to tak, že sa pilóta osadí dostatočne hlboko, aby základ vybudovaný na pilóte bol stabilný a pevný.  Používa sa v prípadoch, keď pôda nie je dostatočne pevná a stabilná a unesenie ťažkých základov potrebných na postavenie objektu.

    Pilóta má tvar ihlana. Tvar sa môže v prípade potreby alebo v prípade špeciálnych požiadaviek meniť. Pilóty môžu byť vyrobené v rôznych dĺžkach – 3, 4, 5 alebo 6 metrov,  aby mohli byť použité na zabezpečenie základov, ktoré majú hlboko spevnené podlažie. Pilóta má hlavu s rozmermi 500 × 500 mm a pätu s rozmermi 12 × 12 cm.

    1.1. Aké môžu byť pilóty podľa spôsobu zabudovania?

    Podľa spôsobu zabudovania existujú pilóty, ktoré sú zabudované v rozstupe zeme – sú to vtĺkané alebo vtláčané pilóty. Pilóty môžu byť aj vŕtané, tento druh pilót sa vkladá do vopred pripraveného vrtu. Vŕtané pilóty môžu byť realizované viacerými spôsobmi: pažnicové pilóty – vŕtanie sa vykonáva vo vnútri oceľových pažníc, pilóty hĺbené pod pažiacou suspenziou – sem patria aj prvky lamely podzemných stien, alebo pilóty, ktoré sú zhotovené špirálovým vrtákom – CFA pilóty. Existujú aj pilóty zabudované do zeme tryskovou injektážou.    

    Pilóty môžu byť vopred vyrobené (drevené, oceľové alebo železobetónové stĺpy), do zeminy sa najčastejšie inštalujú baranením, alebo môžu byť pilóty vyrobené na stavbe.

    Keď ide o mobilizáciu zariadenia pilóty môžu byť opreté (zaťaženie prevláda na päte pilóty) a plávajúce (zaťaženie je na plášti pilóty).

    Ktorý postup bude najvhodnejší, v konečnom dôsledku závisí od hĺbky samotného základu, nosnosti pôdy, veľkosti a hmotnosti budovy, nosných charakteristík, predpokladanej životnosti, hospodárnosti a dostupnej technológie. Odborník vám po vykonanej obhliadke môže poskytnúť informáciu, ktorý typ pilotáže bude pre váš objekt najlepší a najvhodnejší. 

    1.2. Projekt základov

    Pred každým začatím pilotáže sa musí pripraviť projektová dokumentácia základov. Projekt základov obsahuje: určenie hmotnosti stavby, rozloženie zaťaženia na jednotlivé pilóty, určenie prípustného zaťaženia pre skupinu pilót, výpočet potrebného počtu pilót, výpočet celkového sadania a výpočet sadania jednotlivých pilót.

    2. Realizácia pilót

    Nižšie uvedený postup pilotáže platí pre železobetónové pilóty.

    2.1. Vrty pre pilóty

    Hĺbenie vrtov na osadenie železobetónových pilót sa vykonáva špeciálnou technológiou. Na výkop zeminy v ochrannom potrubí sa používajú rýpadlá alebo vrtné súpravy. Sú vybavené nástrojmi ako sú špirály, naberače, kladivá, dláta a podobne, namontované na teleskopických systémoch základného rýpadla.

    Začiatok vŕtania si vyžaduje inštaláciu pomocného potrubia dlhého 2 až 4 m v mieste vrtu, ktoré slúži na udržiavanie a kontrolu polohy pilóty pri vykonávaní prác. Do takto pripraveného vrtu sa spúšťa ochranná oceľová rúra, ktorá zabezpečuje a chráni ďalšie kopanie.

    Je dôležité, aby sa výkop vykonával vo vnútri ochrannej dvojstennej rúry bez podkopania pod dnom stĺpa počas fázy výkopu cez materiál. Po celý čas sa kontroluje presnosť inštalácie.

    Dvojvrstvové rúry sú spojené špeciálnymi spojmi, ktoré zabezpečujú nepriepustnosť a prenos zvislých a torzných síl. Výkop je potrebné vykonať do hĺbky určenej projektom, najčastejšie  8 až 18 m. Výkop vrtu sa vykonáva v prítomnosti, resp. podľa pokynov inžiniera zodpovedného za celkovú kontrolu. Dôležité je aj sledovanie geologického zloženia pôdy cez jednotlivé vrstvy terénu, ktoré je potrebné zaznamenať do vrtného a stavebného denníka.

    Počas prác osobitnú pozornosť je potrebné venovať výskytu podzemných vôd, pretože v takejto situácii je potrebné vodu nepretržite odvádzať, aby sa zabezpečil priamy kontakt medzi betónom a nosnými vrstvami pôdy. Po dokončení výkopu sa určí konečná hĺbka výkopu a pilóty.

    2.2. Montáž výstužných košov a betónu            

    Výstužné koše sa do priestoru osadenia pilót dodávajú ako hotové výrobky. Podľa projektu je potrebné brať do úvahy maximálny povolený vonkajší priemer špirály výstužného koša, inak hrozí, že pri betonáži pilót najhrubšie frakcie uviaznu vo výstužnom koši, čo by malo za následok zodvihnutie výstužného koša počas vylievania betónu na dno vrtu.

    Vo vnútri koša je až po dno vrtu umiestnená rúra, ktorá má na vrchu lievik, ktorý umožňuje liatie betónu vhodnej kvality a homogénnosti po celej výške. Počas lievania musí byť táto rúra ponorená do betónu v minimálnej výške 2 m. Celý proces nalievania betónu prebieha tak, že ihneď po zabudovaní prvých 7 – 8 m betónu sa prvé potrubie vytiahne a oddelí sa prvá rúra. S prácami sa pokračuje rovnakým spôsobom cez ďalšiu rúru, až po poslednú, ktorá bude vlastne prvá alebo základná, pri pohľade zhora nadol.

    Čo sa týka samotného betónu, možno použiť len čerpaný betón minimálnej kvality C 25/30. Na konci postupu sa odporúča, aby pilóta zostala zabetónovaná 30 až 50 cm nad projektovanou hornou výškou pilóty. Keď sa potrubie odstráni, hlavný zhotoviteľ rozhodne, či sa prebytok odreže 10 cm nad hornou kótou pilóty alebo nie.

    2.3. Kontrola realizácie pilót a ich skúšanie

    Po ukončení celého procesu nasleduje skúšanie osadených železobetónových pilót so spojom alebo bez spoja, pričom je potrebné zabezpečiť prístup ku kvalitnému betónu pilóty zbrúsením plochy 10 × 10 cm na uchytenie snímačov. Vo všeobecnosti však skúška pilótového zaťaženia pozostáva zo statickej zaťažovacej skúšky (ktorá zahŕňa tlakové osové zaťaženia, ťahové zaťaženia alebo vedľajšie zaťaženia) a dynamickej zaťažovacej skúšky (ktorá môže byť použitá na určenie nosnosti základov). 

    3. Pilotáž – cena

    Cena za pilotáž závisí od mnohých faktorov, medzi ktoré patrí spôsob ich osadenia do zeme,  hĺbka, do ktorej je potrebné ich osadiť, materiál, z ktorého sú pilóty vyrobené (drevo, vystužený betón...), veľkosť budovy, ktorá bude na pilótových základoch stáť a ďalšie.

    Ceny pilótových základov sa pohybujú v rozmedzí od 4 000 EUR do 10 000 EUR alebo viac. Dá sa povedať, že pri rodinnom dome sa cena za pilotáž s pilótami z dreva, siahajúcimi až po stabilný podklad, pohybuje okolo 6 000 EUR.

    Zjednodušené schematické znázornenie pilotáže
    Zjednodušené schematické znázornenie pilotáže

    Ak máte záujem o pilotáž, môžete nás kontaktovať na daibau.sk. Aby ste sa dozvedeli presnú cenu, pošlite dopyt našim skúseným zhotoviteľom pilót, a tak dostanete viacero ponúk. Pripravili sme pre vás aj niekoľko rád o základoch na pilótach.

    Informácie o cenách nájdete v našej kalkulačke.

    Odborný článok 2595
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Pilotáž?

    Máme 184 realizátorov v oblasti Pilotáž:

    BEZPLATNÁ SLUŽBA
    HĽADÁME V LOKALITE
    BEZ PROVÍZIÍ
    Máme 184 realizátorov v oblasti Pilotáž
    8.8
    0

    DENEMA s.r.o.


    10
    4

    Jakub Sliviak - SERVIS LIPTOV


    9.2
    3

    Karol Herák - Podolie


    10
    1

    Tomaso & Group, spol. s r.o.


    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené