Pre oblasť

    Nová hlavná autobusová stanica – vstupná brána do hlavného mesta

    Článok si prečítalo viac ako 1194+ používateľov
    Súčasná hlavná autobusová stanica v Ľubľane je zastaraná a chátrajúca budova, ktorá je skutočnou čiernou škvrnou hlavného mesta. Slovinské železnice v spolupráci s Komorou architektúry a územného plánovania (ZAPS) vyhlásili architektonickú súťaž, ktorá sa skončila koncom roka 2021. Spomedzi deviatich projektov súťažnú komisiu najviac presvedčilo riešenie architektov z architektonického štúdia Bevk Perović Arhitekti a svoj výber odôvodnila takto: „Víťazným riešením je vízia vstupnej brány do hlavného mesta s ambíciou nastoliť metropolitný charakter novej autobusovej a železničnej stanice.“ Začiatok realizácie tohto projektu sa očakáva koncom budúceho roka.

    Autor textu v slovinskom jazyku: Špela Rogel

    Od prvej architektonickej súťaže na návrh najvhodnejšieho riešenia pre nový dopravný uzol v Ľubľane s názvom Emonika, ktorý by okrem autobusovej stanice mal pod jednou strechou aj železničnú stanicu a obchodno-nákupné centrum, uplynulo desať rokov. V súťaži vtedy zvíťazilo riešenie renomovanej kancelárie Ravnikar-Potokar, no projekt, ktorý bol vtedy koncipovaný ako verejno-súkromné ​​partnerstvo, sa, žiaľ, neudržal.

    Všetko nasvedčuje tomu, že tentoraz je realizácia projektu pravdepodobnejšia, keďže jediným investorom je štát. Súkromní partneri, ktorí v prípade projektu Emonika svojimi požiadavkami brzdili a podmieňovali výstavbu nového dopravného uzla, sú tentokrát z rovnice vylúčení.

    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, nie na Masarykovej ceste ako doteraz, foto: ZAPS
    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, nie na Masarykovej ceste ako doteraz, foto: ZAPS

    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, na Masarykovej ceste, kde stála doteraz, je plánovaná nová železničná stanica. Všetky terminály budú umiestnené na prízemí novej budovy, kde bude prebiehať príchod a odchod autobusov. Na prvom poschodí budú mať cestujúci v komfortnej čakárni úplný prehľad o dianí na prízemí.

    V tejto časti je plánovaná aj lekáreň, kníhkupectvo, kvetinárstvo, reštaurácia a mini obchod. Čakáreň bude prepojená s budúcou novou železničnou stanicou. Na treťom, najvyššom poschodí budú mať svoje priestory Slovinské železnice. Pod budovou budú aj štyri podzemné podlažia s miestami na bicykle (3 000 parkovacích miest) a garáž pre autá (650 miest).

    V novej autobusovej stanici v Ľubľane budú okrem terminálov a čakárne aj kancelárie Slovinských železníc a parkovisko pre bicykle a autá. Napojenie na železničnú stanicu bude zabezpečené cez čakáreň nad železničnou traťou. Foto: ZAPS
    V novej autobusovej stanici v Ľubľane budú okrem terminálov a čakárne aj kancelárie Slovinských železníc a parkovisko pre bicykle a autá. Napojenie na železničnú stanicu bude zabezpečené cez čakáreň nad železničnou traťou. Foto: ZAPS

    Veľké presklené plochy novej budovy prinesú výhľad na mesto, čo návštevníkom umožní rýchlu orientáciu nielen vo vnútri stanice, ale aj v širšom mestskom priestore.

    Zelená strecha a navrhované nové stromoradie zmiernia prehrievanie a spríjemnia mikroklímu a zároveň ponúknu krásny výhľad z interiéru aj zo záhrady pre neformálne spoločenské stretnutia zamestnancov Slovinských železníc.

    Veľké presklené plochy novostavby prinesú výhľad na mesto. Navrhované nové stromoradie pozdĺž Vilharjevej cesty zmierni prehrievanie a spríjemní mikroklímu. Foto: ZAPS
    Veľké presklené plochy novostavby prinesú výhľad na mesto. Navrhované nové stromoradie pozdĺž Vilharjevej cesty zmierni prehrievanie a spríjemní mikroklímu. Foto: ZAPS

    Presun autobusovej stanice pozdĺž Vilharjevej cesty umožní rozšírenie Masarykovej cesty. Počíta sa so štvorprúdovou cestou, pozdĺž ktorej vznikne priestor pre široký chodník a cyklistický chodník, pričom v strede bude stromoradie a priestor vyhradený pre električku.

    Výstavbou novej hlavnej autobusovej stanice sa bude pokračovať v začatej rekonštrukcii zdevastovaného územia severnej časti ľubľanskej železnice, foto: ZAPS
    Výstavbou novej hlavnej autobusovej stanice sa bude pokračovať v začatej rekonštrukcii zdevastovaného územia severnej časti ľubľanskej železnice, foto: ZAPS

    Výstavba novej hlavnej autobusovej stanice pokračuje v rekonštrukcii zdevastovanej oblasti severnej časti ľubľanskej železnice s obchodným a obytným komplexom Situla na jednej strane a Islamským kultúrnym centrom na strane druhej.

    Všetky spomínané projekty vypracovali architekti z architektonického štúdia Bevk Perović Arhitekti. Začiatok výstavby novej autobusovej stanice sa očakáva do konca budúceho roka a ukončenie v roku 2025.

    1194
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené