Autor textu v slovinskom jazyku: Špela Rogel
Od prvej architektonickej súťaže na návrh najvhodnejšieho riešenia pre nový dopravný uzol v Ľubľane s názvom Emonika, ktorý by okrem autobusovej stanice mal pod jednou strechou aj železničnú stanicu a obchodno-nákupné centrum, uplynulo desať rokov. V súťaži vtedy zvíťazilo riešenie renomovanej kancelárie Ravnikar-Potokar, no projekt, ktorý bol vtedy koncipovaný ako verejno-súkromné partnerstvo, sa, žiaľ, neudržal.
Všetko nasvedčuje tomu, že tentoraz je realizácia projektu pravdepodobnejšia, keďže jediným investorom je štát. Súkromní partneri, ktorí v prípade projektu Emonika svojimi požiadavkami brzdili a podmieňovali výstavbu nového dopravného uzla, sú tentokrát z rovnice vylúčení.
Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, na Masarykovej ceste, kde stála doteraz, je plánovaná nová železničná stanica. Všetky terminály budú umiestnené na prízemí novej budovy, kde bude prebiehať príchod a odchod autobusov. Na prvom poschodí budú mať cestujúci v komfortnej čakárni úplný prehľad o dianí na prízemí.
V tejto časti je plánovaná aj lekáreň, kníhkupectvo, kvetinárstvo, reštaurácia a mini obchod. Čakáreň bude prepojená s budúcou novou železničnou stanicou. Na treťom, najvyššom poschodí budú mať svoje priestory Slovinské železnice. Pod budovou budú aj štyri podzemné podlažia s miestami na bicykle (3 000 parkovacích miest) a garáž pre autá (650 miest).
Veľké presklené plochy novej budovy prinesú výhľad na mesto, čo návštevníkom umožní rýchlu orientáciu nielen vo vnútri stanice, ale aj v širšom mestskom priestore.
Zelená strecha a navrhované nové stromoradie zmiernia prehrievanie a spríjemnia mikroklímu a zároveň ponúknu krásny výhľad z interiéru aj zo záhrady pre neformálne spoločenské stretnutia zamestnancov Slovinských železníc.
Presun autobusovej stanice pozdĺž Vilharjevej cesty umožní rozšírenie Masarykovej cesty. Počíta sa so štvorprúdovou cestou, pozdĺž ktorej vznikne priestor pre široký chodník a cyklistický chodník, pričom v strede bude stromoradie a priestor vyhradený pre električku.
Výstavba novej hlavnej autobusovej stanice pokračuje v rekonštrukcii zdevastovanej oblasti severnej časti ľubľanskej železnice s obchodným a obytným komplexom Situla na jednej strane a Islamským kultúrnym centrom na strane druhej.
Všetky spomínané projekty vypracovali architekti z architektonického štúdia Bevk Perović Arhitekti. Začiatok výstavby novej autobusovej stanice sa očakáva do konca budúceho roka a ukončenie v roku 2025.