Pre oblasť

    Nová hlavná autobusová stanica – vstupná brána do hlavného mesta

    Súčasná hlavná autobusová stanica v Ľubľane je zastaraná a chátrajúca budova, ktorá je skutočnou čiernou škvrnou hlavného mesta. Slovinské železnice v spolupráci s Komorou architektúry a územného plánovania (ZAPS) vyhlásili architektonickú súťaž, ktorá sa skončila koncom roka 2021. Spomedzi deviatich projektov súťažnú komisiu najviac presvedčilo riešenie architektov z architektonického štúdia Bevk Perović Arhitekti a svoj výber odôvodnila takto: „Víťazným riešením je vízia vstupnej brány do hlavného mesta s ambíciou nastoliť metropolitný charakter novej autobusovej a železničnej stanice.“ Začiatok realizácie tohto projektu sa očakáva koncom budúceho roka.

    Autor textu v slovinskom jazyku: Špela Rogel

    Od prvej architektonickej súťaže na návrh najvhodnejšieho riešenia pre nový dopravný uzol v Ľubľane s názvom Emonika, ktorý by okrem autobusovej stanice mal pod jednou strechou aj železničnú stanicu a obchodno-nákupné centrum, uplynulo desať rokov. V súťaži vtedy zvíťazilo riešenie renomovanej kancelárie Ravnikar-Potokar, no projekt, ktorý bol vtedy koncipovaný ako verejno-súkromné ​​partnerstvo, sa, žiaľ, neudržal.

    Všetko nasvedčuje tomu, že tentoraz je realizácia projektu pravdepodobnejšia, keďže jediným investorom je štát. Súkromní partneri, ktorí v prípade projektu Emonika svojimi požiadavkami brzdili a podmieňovali výstavbu nového dopravného uzla, sú tentokrát z rovnice vylúčení.

    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, nie na Masarykovej ceste ako doteraz, foto: ZAPS
    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, nie na Masarykovej ceste ako doteraz, foto: ZAPS

    Hlavná autobusová stanica bude stáť na Vilharjevej ceste, na Masarykovej ceste, kde stála doteraz, je plánovaná nová železničná stanica. Všetky terminály budú umiestnené na prízemí novej budovy, kde bude prebiehať príchod a odchod autobusov. Na prvom poschodí budú mať cestujúci v komfortnej čakárni úplný prehľad o dianí na prízemí.

    V tejto časti je plánovaná aj lekáreň, kníhkupectvo, kvetinárstvo, reštaurácia a mini obchod. Čakáreň bude prepojená s budúcou novou železničnou stanicou. Na treťom, najvyššom poschodí budú mať svoje priestory Slovinské železnice. Pod budovou budú aj štyri podzemné podlažia s miestami na bicykle (3 000 parkovacích miest) a garáž pre autá (650 miest).

    V novej autobusovej stanici v Ľubľane budú okrem terminálov a čakárne aj kancelárie Slovinských železníc a parkovisko pre bicykle a autá. Napojenie na železničnú stanicu bude zabezpečené cez čakáreň nad železničnou traťou. Foto: ZAPS
    V novej autobusovej stanici v Ľubľane budú okrem terminálov a čakárne aj kancelárie Slovinských železníc a parkovisko pre bicykle a autá. Napojenie na železničnú stanicu bude zabezpečené cez čakáreň nad železničnou traťou. Foto: ZAPS

    Veľké presklené plochy novej budovy prinesú výhľad na mesto, čo návštevníkom umožní rýchlu orientáciu nielen vo vnútri stanice, ale aj v širšom mestskom priestore.

    Zelená strecha a navrhované nové stromoradie zmiernia prehrievanie a spríjemnia mikroklímu a zároveň ponúknu krásny výhľad z interiéru aj zo záhrady pre neformálne spoločenské stretnutia zamestnancov Slovinských železníc.

    Veľké presklené plochy novostavby prinesú výhľad na mesto. Navrhované nové stromoradie pozdĺž Vilharjevej cesty zmierni prehrievanie a spríjemní mikroklímu. Foto: ZAPS
    Veľké presklené plochy novostavby prinesú výhľad na mesto. Navrhované nové stromoradie pozdĺž Vilharjevej cesty zmierni prehrievanie a spríjemní mikroklímu. Foto: ZAPS

    Presun autobusovej stanice pozdĺž Vilharjevej cesty umožní rozšírenie Masarykovej cesty. Počíta sa so štvorprúdovou cestou, pozdĺž ktorej vznikne priestor pre široký chodník a cyklistický chodník, pričom v strede bude stromoradie a priestor vyhradený pre električku.

    Výstavbou novej hlavnej autobusovej stanice sa bude pokračovať v začatej rekonštrukcii zdevastovaného územia severnej časti ľubľanskej železnice, foto: ZAPS
    Výstavbou novej hlavnej autobusovej stanice sa bude pokračovať v začatej rekonštrukcii zdevastovaného územia severnej časti ľubľanskej železnice, foto: ZAPS

    Výstavba novej hlavnej autobusovej stanice pokračuje v rekonštrukcii zdevastovanej oblasti severnej časti ľubľanskej železnice s obchodným a obytným komplexom Situla na jednej strane a Islamským kultúrnym centrom na strane druhej.

    Všetky spomínané projekty vypracovali architekti z architektonického štúdia Bevk Perović Arhitekti. Začiatok výstavby novej autobusovej stanice sa očakáva do konca budúceho roka a ukončenie v roku 2025.

    405
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    HĽADÁTE DOBRÝCH REALIZÁTOROV V OBLASTI ARCHITEKT, ARCHITEKTÚRA?

  • Architekt, architektúra Bratislava
  • Architekt, architektúra Banská Bystrica
  • Architekt, architektúra Košice
  • Architekt, architektúra Nitra
  • Architekt, architektúra Prešov
  • Architekt, architektúra Žilina
  • Architekt, architektúra Bardejov
  • Architekt, architektúra Humenné
  • Architekt, architektúra Komárno
  • Architekt, architektúra Levice
  • Architekt, architektúra Liptovský Mikuláš
  • Architekt, architektúra Lučenec
  • Architekt, architektúra Martin
  • Architekt, architektúra Michalovce
  • Architekt, architektúra Nové Zámky
  • Architekt, architektúra Piešťany
  • Architekt, architektúra Poprad
  • Architekt, architektúra Považská Bystrica
  • Architekt, architektúra Prievidza
  • Architekt, architektúra Ružomberok
  • Architekt, architektúra Spišská Nová Ves
  • Architekt, architektúra Topoľčany
  • Architekt, architektúra Trenčín
  • Architekt, architektúra Trnava
  • Architekt, architektúra Zvolen
  • Architekt, architektúra Bánovce nad Bebravou
  • Architekt, architektúra Brezno
  • Architekt, architektúra Bytča
  • Architekt, architektúra Čadca
  • Architekt, architektúra Detva
  • Architekt, architektúra Dolný Kubín
  • Architekt, architektúra Dunajská Streda
  • Architekt, architektúra Galanta
  • Architekt, architektúra Gelnica
  • Architekt, architektúra Hlohovec
  • Architekt, architektúra Ilava
  • Architekt, architektúra Kežmarok
  • Architekt, architektúra Krupina
  • Architekt, architektúra Kysucké Nové Mesto
  • Architekt, architektúra Levoča
  • Architekt, architektúra Malacky
  • Architekt, architektúra Medzilaborce
  • Architekt, architektúra Myjava
  • Architekt, architektúra Námestovo
  • Architekt, architektúra Nové Mesto nad Váhom
  • Architekt, architektúra Partizánske
  • Architekt, architektúra Pezinok
  • Architekt, architektúra Poltár
  • Architekt, architektúra Púchov
  • Architekt, architektúra Revúca
  • Architekt, architektúra Rimavská Sobota
  • Architekt, architektúra Rožňava
  • Architekt, architektúra Sabinov
  • Architekt, architektúra Šaľa
  • Architekt, architektúra Senec
  • Architekt, architektúra Senica
  • Architekt, architektúra Skalica
  • Architekt, architektúra Snina
  • Architekt, architektúra Sobrance
  • Architekt, architektúra Stará Ľubovňa
  • Architekt, architektúra Stropkov
  • Architekt, architektúra Svidník
  • Architekt, architektúra Trebišov
  • Architekt, architektúra Turčianske Teplice
  • Architekt, architektúra Tvrdošín
  • Architekt, architektúra Veľký Krtíš
  • Architekt, architektúra Vranov nad Topľou
  • Architekt, architektúra Žarnovica
  • Architekt, architektúra Žiar nad Hronom
  • Architekt, architektúra Zlaté Moravce
  • Slovakia
    DAIBAU.SK

    00421 233 329 745

    © 2022 Daibau, všetky práva vyhradené