Nižšie:
Existuje vôbec trh s používanými dizajnovými produktmi?
Odpoveď znie: áno, existuje, je živý, zdravý a šíri sa rýchlosťou blesku. Prečo sú tieto informácie zaujímavé? V správe za rok 2020 Catawiki uvádza, že 25 % ich zákazníkov je mileniálov, hoci najrýchlejšie rastúci segment zákazníkov je generácia Z, ktorá v roku 2020 činila viac ako 45 % zákazníkov.
Ide o kupujúcich mladších ako dvadsaťpäť rokov, ktorí prostredníctvom online objavovania starožitností alebo vzácnych, používaných dizajnových produktov zisťujú, čo je dobrý dizajn.
Mladí ľudia sú entuziasti
Zdá sa byť nepodstatné, ale vôbec to tak nie je. Skutočným problémom mnohých dizajnérskych značiek je v skutočnosti osloviť najmladších a zapôsobiť na nich. Škandinávci sú na tom najlepšie vďaka sústredenej komunikácii a uvoľnenému využívaniu sociálnych sietí a predovšetkým životnému štýlu a cenovej politike, ktorá podporuje lepšiu kvalitu (života a produktov) za dostupnú cenu.
Niekto by si mohol myslieť, že trh, kde používatelia nie sú ochotní míňať veľké sumy peňazí, nie je zaujímavým trhom. Človek sa však nerodí ako milovník dizajnu a zberateľ dizajnových produktov. Vzniká to spontánne zo zvedavosti, kontinuálnym vystavením dizajnu a vzdelávaním. Prácu na šírení dizajnérskej kultúry v praxi už dávno vykonávajú len firmy s vlastnými dizajnovými produktmi a ich dizajnéri.
Propagácia použitého dizajnu
Sústredená komunikácia je preto nevyhnutná na vytvorenie nových milovníkov dobrých vecí, ľudí, ktorí vedia rozpoznať kvalitu a hodnotu používaných dizajnových produktov. Vzdelávanie používateľov a šírenie kultúry použitých dizajnových produktov dnes robia na dobrovoľnej báze viac či menej špecializované online platformy a obchody, vďaka obrovským investíciám do sociálnych sietí.
Počas zverejňovania príspevkov na sociálnych sieťach sa objavuje obrázok kredenca (skrine v kuchyni) z 50. rokov minulého storočia a zvedavý tridsiatnik, „ktorý sa vzdeláva a veľa cestuje“ (opis priemerného kupca použitých dizajnových produktov podľa prieskumu DOXA z roku 2018) je závislý.
Objavuje svet, informuje sa a vzdeláva, kupuje knihy od Alvara Aalta, Eileen Gray, Dietera Ramsa či Ettora Sottsassa. Nakoniec vyhral pohovku Lido firmy Memphis (navrhol ju Michele De Lucchi v roku 1975 a už sa nevyrába) v internetovej aukcii za 3000 EUR.
Alebo ležadlo Rex Nika Kralja za 300 EUR. Stal sa milovníkom dobrých vecí a potenciálnym kupcom veľkých dizajnérskych značiek. Prechod od second handu k novým dizajnovým produktom možno nie je úplne zrejmý, no určite je pravdepodobnejší, ak verejnosť pochopí slovo dizajn – premyslený, krásny, funkčný, odolný a udržateľný – a už si ho nebude mýliť so slovami zariadenie a štýl.
Čísla neklamú
Ďalšie údaje o trhu s použitými výrobkami podľa nedávneho prieskumu, ktorý uskutočnila BVA Doxa – jedna z popredných talianskych spoločností v oblasti prieskumu trhu, svedčia o tom, že napr. dvadsaťtri miliónov Talianov minulo v roku 2020 na použité výrobky celkovo 23 miliárd eur.
Údaje zamerané výlučne na použité dizajnové produkty žiaľ nie sú dostupné a odborné hodnotenie produktov a overenie ich pravosti poskytujú len niektoré online platformy (napr. Catawiki a Deesup), ale faktom však je, že najpopulárnejšími segmentmi v tejto oblasti sú Bývanie a Oblečenie so 67 % podielom na trhu s použitými tovarmi.
- Podľa približných odhadov módne produkty a použitý nábytok v Taliansku dosiahli obrat 15,5 miliárd eur.
Aké sú dôvody takého veľkého záujmu? 50 % ľudí sa domnieva, že takéto produkty svoju hodnotu získavajú časom, 48 % sa domnieva, že ide o udržateľnú voľbu a 55 % tvrdí, že ide o inteligentnú voľbu, ktorá je v súlade s modernou dobou. Veľmi dobre to pochopili aj niektorí výrobcovia, ako Vitra a Artek, ktorí už desať rokov otvárajú predajne, kde je možné nakupovať použité kúsky oboch značiek. To im umožňuje predovšetkým neustále sledovať trh a obrat svojich produktov.
Bolo milované v minulosti a je milované aj dnes
Treba popremýšľať nad tým, čo by sa so záujmom, ktorý ľudia čoraz častejšie prejavujú o kvalitný dizajn použitých vecí za dostupné ceny, dalo urobiť. Čo robiť s vášňou a znalosťami, ktoré prejavujú pri účasti na internetových aukciách, a trpezlivosťou, s ktorou sa krok za krokom predierajú tonami a tonami nábytku na internete a s láskou si vyberajú svoj dizajnový kúsok. Všetko nasvedčuje tomu, že to, čo bolo milované v minulosti, môže byť milované aj dnes.
Zdroj: bva-doxa.com, permira.com, vitra.com, artek.com, 1plus1.gallery, catawiki.com
Ak máte záujem o nákup takýchto výrobkov, môžete nás kontaktovať na Daibau.sk alebo nám poslať dopyt. Na našich stránkach nájdete ďalšie tipy týkajúce sa tejto témy, ale aj zhotoviteľov, s ktorými spolupracujeme a ktorí v súlade s vaším dopytom pripravia vhodnú ponuku.
Informácie o cene sú dostupné v cenovej kalkulačke.
Váš tím
Daibau.sk