Pre oblasť

    Cirkulárna ekonomika a opätovné použitie: dizajnový nábytok z druhej ruky

    Mali ste obľúbený kus nábytku a vyhodili ste ho? Nie, používaný, a čoraz populárnejší! Záujem o používané dizajnové produkty výrazne rastie. Koho to najviac zaujíma? Generáciu Z a mileniálov – publikum, ktoré sa zdá byť dizajnu vzdialenejšie ako predchádzajúce generácie. Nazvime ich pravým menom: používané produkty. Alebo produkty z druhej, tretej, desiatej ruky – to je jedno. A čo je najdôležitejšie – sú rýchlo rastúcou realitou, ktorá kolonizuje web, vďaka gigantom ako sú Catawiki a Etsy, ale aj vďaka oživeniu záujmu o domov počas pandémie.
    Odborný článok 488
    cirkularna ekonomika
    Máme 416 realizátorov v oblasti Interiérový dizajn:

    Existuje vôbec trh s používanými dizajnovými produktmi?

    Odpoveď znie: áno, existuje, je živý, zdravý a šíri sa rýchlosťou blesku. Prečo sú tieto informácie zaujímavé? V správe za rok 2020 Catawiki uvádza, že 25 % ich zákazníkov je mileniálov, hoci najrýchlejšie rastúci segment zákazníkov je generácia Z, ktorá v roku 2020 činila viac ako 45 % zákazníkov.

    V roku 2006 začal výrobca Artek zbierať použité stoličky, ktoré im navrhol Alvar Aalto, a hľadať ich na blších trhoch, v starých továrňach, školách a dielňach. To viedlo k vytvoreniu iniciatívy Artek 2nd Cycle, ktorá ponúka tieto znovuobjavené kúsky na predaj a začína tak ich nový „životný“ cyklus (zdroj: www.artek.com)
    V roku 2006 začal výrobca Artek zbierať použité stoličky, ktoré im navrhol Alvar Aalto, a hľadať ich na blších trhoch, v starých továrňach, školách a dielňach. To viedlo k vytvoreniu iniciatívy Artek 2nd Cycle, ktorá ponúka tieto znovuobjavené kúsky na predaj a začína tak ich nový „životný“ cyklus (zdroj: www.artek.com)

    Ide o kupujúcich mladších ako dvadsaťpäť rokov, ktorí prostredníctvom online objavovania starožitností alebo vzácnych, používaných dizajnových produktov zisťujú, čo je dobrý dizajn.

    Artek 2nd Cycle nielenže demonštruje dlhú životnosť nábytku Artek, ale podporuje aj uvedomelú spotrebu – myšlienku, že to, čo kupujeme, by sme mali starostlivo vyberať, starať sa o to a nevyhadzovať – a rešpektovať prírodné materiály použité na výrobu týchto odolných kusov.
    Artek 2nd Cycle nielenže demonštruje dlhú životnosť nábytku Artek, ale podporuje aj uvedomelú spotrebu – myšlienku, že to, čo kupujeme, by sme mali starostlivo vyberať, starať sa o to a nevyhadzovať – a rešpektovať prírodné materiály použité na výrobu týchto odolných kusov.

    Mladí ľudia sú entuziasti

    Zdá sa byť nepodstatné, ale vôbec to tak nie je. Skutočným problémom mnohých dizajnérskych značiek je v skutočnosti osloviť najmladších a zapôsobiť na nich. Škandinávci sú na tom najlepšie vďaka sústredenej komunikácii a uvoľnenému využívaniu sociálnych sietí a predovšetkým životnému štýlu a cenovej politike, ktorá podporuje lepšiu kvalitu (života a produktov) za dostupnú cenu.

    Stoličku Vibert navrhol Verner Panton v roku 1993 pre IKEU. Dnes jej hodnota dosiahla 10-násobok svojej pôvodnej ceny. (zdroj: www.catawiki.com)
    Stoličku Vibert navrhol Verner Panton v roku 1993 pre IKEU. Dnes jej hodnota dosiahla 10-násobok svojej pôvodnej ceny. (zdroj: www.catawiki.com)

    Niekto by si mohol myslieť, že trh, kde používatelia nie sú ochotní míňať veľké sumy peňazí, nie je zaujímavým trhom. Človek sa však nerodí ako milovník dizajnu a zberateľ dizajnových produktov. Vzniká to spontánne zo zvedavosti, kontinuálnym vystavením dizajnu a vzdelávaním. Prácu na šírení dizajnérskej kultúry v praxi už dávno vykonávajú len firmy s vlastnými dizajnovými produktmi a ich dizajnéri.

    Propagácia použitého dizajnu

    Sústredená komunikácia je preto nevyhnutná na vytvorenie nových milovníkov dobrých vecí, ľudí, ktorí vedia rozpoznať kvalitu a hodnotu používaných dizajnových produktov. Vzdelávanie používateľov a šírenie kultúry použitých dizajnových produktov dnes robia na dobrovoľnej báze viac či menej špecializované online platformy a obchody, vďaka obrovským investíciám do sociálnych sietí.

    Počas zverejňovania príspevkov na sociálnych sieťach sa objavuje obrázok kredenca (skrine v kuchyni) z 50. rokov minulého storočia a zvedavý tridsiatnik, „ktorý sa vzdeláva a veľa cestuje“ (opis priemerného kupca použitých dizajnových produktov podľa prieskumu DOXA z roku 2018) je závislý.

    Circle Stores švajčiarskej nábytkárskej firmy Vitra implementuje princípy trvalo udržateľného hospodárenia a dáva svojim výrobkom druhý život. Po pilotnom projekte spustenom v Bruseli v roku 2017 sa úspešný koncept rozšíril do Circle Store neďaleko Frankfurtu (zdroj: www.vitra.com)
    Circle Stores švajčiarskej nábytkárskej firmy Vitra implementuje princípy trvalo udržateľného hospodárenia a dáva svojim výrobkom druhý život. Po pilotnom projekte spustenom v Bruseli v roku 2017 sa úspešný koncept rozšíril do Circle Store neďaleko Frankfurtu (zdroj: www.vitra.com)

    Objavuje svet, informuje sa a vzdeláva, kupuje knihy od Alvara Aalta, Eileen Gray, Dietera Ramsa či Ettora Sottsassa. Nakoniec vyhral pohovku Lido firmy Memphis (navrhol ju Michele De Lucchi v roku 1975 a už sa nevyrába) v internetovej aukcii za 3000 EUR.

    Detské ležadlo Rex navrhol Niko Kralj pre firmu Stol v Kamniku (Slovinsko) v roku 1952, ležadlo je dnes zberateľským kúskom
    Detské ležadlo Rex navrhol Niko Kralj pre firmu Stol v Kamniku (Slovinsko) v roku 1952, ležadlo je dnes zberateľským kúskom

    Alebo ležadlo Rex Nika Kralja za 300 EUR. Stal sa milovníkom dobrých vecí a potenciálnym kupcom veľkých dizajnérskych značiek. Prechod od second handu k novým dizajnovým produktom možno nie je úplne zrejmý, no určite je pravdepodobnejší, ak verejnosť pochopí slovo dizajn – premyslený, krásny, funkčný, odolný a udržateľný – a už si ho nebude mýliť so slovami zariadenie a štýl.

    Firma Vitra sa vyhýba krátkodobým trendom a vynecháva nepodstatné detaily, čím vytvára produkty s dlhou životnosťou. Produkty sú navrhnuté tak, aby zostali v aktívnom používaní čo najdlhšie, a potom sa dali ľahko recyklovať. Predajne Circle predávajú použité predmety zo zbierok vzoriek, výstav a veľtrhov, čím sa vlastne tieto produkty vracajú späť do obehu (zdroj: www.vitra.com)
    Firma Vitra sa vyhýba krátkodobým trendom a vynecháva nepodstatné detaily, čím vytvára produkty s dlhou životnosťou. Produkty sú navrhnuté tak, aby zostali v aktívnom používaní čo najdlhšie, a potom sa dali ľahko recyklovať. Predajne Circle predávajú použité predmety zo zbierok vzoriek, výstav a veľtrhov, čím sa vlastne tieto produkty vracajú späť do obehu (zdroj: www.vitra.com)

    Čísla neklamú

    Ďalšie údaje o trhu s použitými výrobkami podľa nedávneho prieskumu, ktorý  uskutočnila BVA Doxa – jedna z popredných talianskych spoločností v oblasti prieskumu trhu, svedčia o tom, že napr. dvadsaťtri miliónov Talianov minulo v roku 2020 na použité výrobky celkovo 23 miliárd eur.

    Údaje zamerané výlučne na použité dizajnové produkty žiaľ nie sú dostupné a odborné hodnotenie produktov a overenie ich pravosti poskytujú len niektoré online platformy (napr. Catawiki a Deesup), ale faktom však je, že najpopulárnejšími segmentmi v tejto oblasti sú Bývanie a Oblečenie so 67 % podielom na trhu s použitými tovarmi.

    • Podľa približných odhadov módne produkty a použitý nábytok v Taliansku dosiahli obrat 15,5 miliárd eur.

    Aké sú dôvody takého veľkého záujmu? 50 % ľudí sa domnieva, že takéto produkty svoju hodnotu získavajú časom, 48 % sa domnieva, že ide o udržateľnú voľbu a 55 % tvrdí, že ide o inteligentnú voľbu, ktorá je v súlade s modernou dobou. Veľmi dobre to pochopili aj niektorí výrobcovia, ako Vitra a Artek, ktorí už desať rokov otvárajú predajne, kde je možné nakupovať použité kúsky oboch značiek. To im umožňuje predovšetkým neustále sledovať trh a obrat svojich produktov.

    Bolo milované v minulosti a je milované aj dnes

    Treba popremýšľať nad tým, čo by sa so záujmom, ktorý ľudia čoraz častejšie prejavujú o kvalitný dizajn použitých vecí za dostupné ceny, dalo urobiť. Čo robiť s vášňou a znalosťami, ktoré prejavujú pri účasti na internetových aukciách, a trpezlivosťou, s ktorou sa krok za krokom predierajú tonami a tonami nábytku na internete a s láskou si vyberajú svoj dizajnový kúsok. Všetko nasvedčuje tomu, že to, čo bolo milované v minulosti, môže byť milované aj dnes.

    Zdroj: bva-doxa.com, permira.com, vitra.com, artek.com, 1plus1.gallery, catawiki.com

    Ak máte záujem o nákup takýchto výrobkov, môžete nás kontaktovať na Daibau.sk alebo nám poslať dopyt. Na našich stránkach nájdete ďalšie tipy týkajúce sa tejto témy, ale aj zhotoviteľov, s ktorými spolupracujeme a ktorí v súlade s vaším dopytom pripravia vhodnú ponuku.

    Informácie o cene sú dostupné v cenovej kalkulačke.

    Váš tím

    Daibau.sk

    Odborný článok 488
    Autor: Daibau casopis
    Máme 416 realizátorov v oblasti Interiérový dizajn:

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Máme 416 realizátorov v oblasti Interiérový dizajn:

    BEZPLATNÁ SLUŽBA
    HĽADÁME V LOKALITE
    BEZ PROVÍZIÍ
    Máme 416 realizátorov v oblasti Interiérový dizajn
    10
    0

    REAL FLOOR, spol. s r.o.


    8.7
    0

    momentS - Ing. arch. Soňa Čulenová


    8.8
    0

    3d vizualizacie - Štefan Pradlovský


    10
    2

    ELEKTRO KLIMA - MP s.r.o.


    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Interiérový dizajn?

  • Interiérový dizajn Bratislava
  • Interiérový dizajn Banská Bystrica
  • Interiérový dizajn Košice
  • Interiérový dizajn Nitra
  • Interiérový dizajn Prešov
  • Interiérový dizajn Žilina
  • Interiérový dizajn Bardejov
  • Interiérový dizajn Humenné
  • Interiérový dizajn Komárno
  • Interiérový dizajn Levice
  • Interiérový dizajn Liptovský Mikuláš
  • Interiérový dizajn Lučenec
  • Interiérový dizajn Martin
  • Interiérový dizajn Michalovce
  • Interiérový dizajn Nové Zámky
  • Interiérový dizajn Piešťany
  • Interiérový dizajn Poprad
  • Interiérový dizajn Považská Bystrica
  • Interiérový dizajn Prievidza
  • Interiérový dizajn Ružomberok
  • Interiérový dizajn Spišská Nová Ves
  • Interiérový dizajn Topoľčany
  • Interiérový dizajn Trenčín
  • Interiérový dizajn Trnava
  • Interiérový dizajn Zvolen
  • Interiérový dizajn Bánovce nad Bebravou
  • Interiérový dizajn Brezno
  • Interiérový dizajn Bytča
  • Interiérový dizajn Čadca
  • Interiérový dizajn Detva
  • Interiérový dizajn Dolný Kubín
  • Interiérový dizajn Dunajská Streda
  • Interiérový dizajn Galanta
  • Interiérový dizajn Gelnica
  • Interiérový dizajn Hlohovec
  • Interiérový dizajn Ilava
  • Interiérový dizajn Kežmarok
  • Interiérový dizajn Krupina
  • Interiérový dizajn Kysucké Nové Mesto
  • Interiérový dizajn Levoča
  • Interiérový dizajn Malacky
  • Interiérový dizajn Medzilaborce
  • Interiérový dizajn Myjava
  • Interiérový dizajn Námestovo
  • Interiérový dizajn Nové Mesto nad Váhom
  • Interiérový dizajn Partizánske
  • Interiérový dizajn Pezinok
  • Interiérový dizajn Poltár
  • Interiérový dizajn Púchov
  • Interiérový dizajn Revúca
  • Interiérový dizajn Rimavská Sobota
  • Interiérový dizajn Rožňava
  • Interiérový dizajn Sabinov
  • Interiérový dizajn Šaľa
  • Interiérový dizajn Senec
  • Interiérový dizajn Senica
  • Interiérový dizajn Skalica
  • Interiérový dizajn Snina
  • Interiérový dizajn Sobrance
  • Interiérový dizajn Stará Ľubovňa
  • Interiérový dizajn Stropkov
  • Interiérový dizajn Svidník
  • Interiérový dizajn Trebišov
  • Interiérový dizajn Turčianske Teplice
  • Interiérový dizajn Tvrdošín
  • Interiérový dizajn Veľký Krtíš
  • Interiérový dizajn Vranov nad Topľou
  • Interiérový dizajn Žarnovica
  • Interiérový dizajn Žiar nad Hronom
  • Interiérový dizajn Zlaté Moravce
  • Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené