Pre oblasť

    Virtuálna realita – vizualizácia domu pred jeho postavením

    Článok si prečítalo viac ako 614+ používateľov
    Virtuálna realita je revolučná technológia, ktorá v posledných rokoch prekvitá s implementáciou v čoraz väčšom počte odvetví a spolu s novými softvérovými nástrojmi sa využíva aj na vizualizáciu v architektúre a interiérovom dizajne. Vďaka pocitu skutočnej prítomnosti v priestore sa stáva nenahraditeľnou súčasťou pri navrhovaní, prezentácii a výstavbe zariadení.
    Odborný článok 614
    virtualna realita
    Máme 633 realizátorov v oblasti Vizualizácie:

    Virtuálna realita: virtuálny svet, ktorý prekvapí

    Virtuálna realita (VR) je posledných pár rokov veľkou technologickou novinkou a s príchodom komerčných komponentov VR a špeciálne navrhnutého softvéru sa s ňou stretáva čoraz viac používateľov v rôznych profesiách, keďže prináša mnoho výhod. Široká verejnosť sa istým spôsobom stretla s touto technológiou pri hre Pokémony, použití head-up obrazoviek v autách či 360-stupňových videí. Virtuálna realita umožňuje zažiť čokoľvek, kdekoľvek a kedykoľvek. Technológia umožňuje, aby jej používateľ videl, počul a cítil prostredie, ako keby v ňom bol skutočne prítomný.

    Táto technológia súvisí s technológiou rozšírenej reality (Augmented Reality, AR), nazývanou aj zmiešaná realita (Mixed Reality, MR), ktorá je svojím spôsobom užitočná aj v architektúre a celkovo v realitnom biznise. Charakteristickým znakom virtuálnej reality oproti vyššie spomínaným technológiám je, že prostredie, ktoré zažívame, je úplne umelo vytvorené alebo inak povedané, všetko je 3D modelované, pričom v AR a MR sú dodatočne zobrazené len určité prvky. Ako nejaké hologramy pridané do skutočného sveta. Najznámejším príkladom MR okuliarov je systém HoloLens vyvinutý spoločnosťou Microsoft. Ale viac o týchto, inak súvisiacich technológiách, pri inej príležitosti.

    Trhová hodnota virtuálnej reality dosiahla v roku 2017  2,2 miliardy a do roku 2020  dramaticky vzrástla až na 19 miliárd amerických dolárov. Používa ju 171 miliónov ľudí, 14 miliónoch predaných zariadení VR.

    Po počiatočnom ťažkom období pred niekoľkými rokmi, v roku 2017 sa na trhu objavili prvé okuliare, technológia úspešne prekonala skepticizmus a prítomnosť najväčších technologických gigantov ako Microsoft, Facebook, Apple... a zabezpečila, že technológie budú mať čoraz väčší podiel a vplyv v našom živote.

    Použitie v architektúre a dizajne

    Využitie virtuálnej reality sa líši v závislosti od odvetvia a oblasti, kde ju používame. Leví podiel na komercializácii nesie zábavný priemysel s počítačovými hrami, no zdá sa, že architektúra a celkovo realitný biznis najlepšie pochopili výhody a použiteľnosť technológií v tomto biznise.

    Virtuálna prechádzka je fráza používaná na opis použitia technológie v architektúre. Spektrum aplikácií je široké, dalo by sa povedať, že pri implementácii neexistujú takmer  žiadne prekážky, obmedzenia. Či už ide o malé alebo veľké projekty, novostavby alebo rekonštrukcie – všade je to použiteľné – možno ešte dôležitejší je fakt, že technológia pomáha rovnako všetkým účastníkom vo výstavbe: projektantom, dizajnérom, zhotoviteľom a klientom. Každý získa kvalitnú, presnú a úplne jasnú predstavu o konečnom vzhľade, ktorá mu pomôže pri práci alebo vnímaní priestoru. Virtuálna realita v architektúre uľahčuje rozhodovanie a je nástrojom na rýchlejšie, lepšie a presnejšie plánovanie.

    Architektonický dizajn bol roky spájaný s počítačovými 3D modelmi, ale teraz ho možno použiť v spojení so softvérom „real time render“ (renderový softvér v reálnom čase) na vizualizáciu 3D prostredia na báze virtuálnej reality. Výsledok je pôsobivý a predstavuje veľké zlepšenie oproti klasickým 2D vizualizáciám (t. j. renderom). Použitím tejto technológie sa úroveň vnímania priestoru pozdvihne na úplne novú úroveň. Priestor je vnímaný ako celkom realistický aj vo fáze plánovania!

    Úplné oživenie priestoru
    Úplné oživenie priestoru

    Pri navrhovaní zvyčajne stojíme pred ťažkými rozhodnutiami, ktoré súvisia s plánovaním, navrhovaním a realizáciou interiéru či exteriéru, a často sme nútení rozhodnúť sa pre niečo, čím si nie sme celkom istí. Ako to celé bude nakoniec vyzerať v realite a bude priestor skutočne taký, aký chceme?

    Vďaka tejto technológii sa priestorom možno virtuálne prechádzať a objekt vo fáze plánovania už neexistuje len na papieri, ale je vnímaný ako skutočný ešte pred začatím výstavby. Prostredníctvom virtuálnej reality sa vnímajú skutočné rozmery priestoru, menia sa farby a materiály v reálnom čase, vidno slnečné svetlo a tiene a hlavne sa porovnávajú rôzne dispozície a riešenia. Najsofistikovanejšie návrhy programov umožňujú aj interakcie v priestore, ako je rozsvecovanie svetiel alebo presúvanie kusov nábytku.

    Technické vlastnosti zariadenia

    Ako sa používa VR?

    Manipulácia s virtuálnou realitou sa rokmi vyvinula a zjednodušila do takej miery, že ju už nevnímame ako akýsi experiment alebo ako nedokončený technologický produkt. Aplikácia sa stáva jednoduchou a mobilnou, obraz je uspokojivo čistý a pohyb a interakcie sú plynulé.

    Rozdiely

    V súčasnosti sú na trhu zariadenia, ktoré sa vo všeobecnosti môžu líšiť spôsobom polohovania, samostatné jednotky, a také, ktoré vyžadujú na prevádzku počítač a možnosť sledovania pohybu, teda 3DoF alebo 6DoF.

    Externé polohovacie zariadenia a interné polohovacie zariadenia

    Prvými zariadeniami na trhu určenými pre širší okruh používateľov boli v roku 2016 HTC Vive a Oculus rift. Na prácu využívali prepojenie s počítačom, na polohovanie externé senzory, ktoré určovali polohu okuliarov a ovládačov (joystickov) v priestore. Snímače sú inštalované v rohoch miestnosti,  s pôdorysom 5 m × 5 m a výškou 2 m, s cieľom uľahčiť sledovanie pohybu užívateľov.

    Novšie systémy ako HTC Vive Cosmos a Oculus Rift S využívajú na polohovanie v priestore kamery namontované na okuliaroch, ktoré snímajú priestor na mieste, ako aj polohu okuliarov a ovládača (sledovanie zvnútra von). Napriek trochu náročnejšiemu monitorovaniu ovládacích prvkov (kamery nie vždy vidia všetky uhly) má systém viacero výhod, z ktorých najzrejmejšou je mobilita a jednoduchosť použitia. Na fungovanie už nie sú potrebné externé senzory (mobilita), systém rozpozná aj potenciálne prekážky, na ktoré upozornení používateľa skôr ako narazí na skutočný objekt.

    Externé polohovacie systémy a interné polohovacie zariadenia
    Externé polohovacie systémy a interné polohovacie zariadenia

    Samostatný a PC – osobný počítač

    S príchodom okuliarov Oculus Go si priemysel začal uvedomovať, že úspech akejkoľvek  technológie závisí od jednoduchosti používania, preto tieto okuliare boli navrhnuté ako samostatná jednotka, bez potrebného pripojenia k počítaču. Rozvinul sa segment samostatných VR systémov, ktorých poslanie pokračuje v novej generácii zariadení ako je Oculus Quest. Problém nastáva s výkonom hardvéru takýchto systémov a obsahom, ktorý dokážu spustiť. Celý hardvér (počítačové komponenty) je zabudovaný v okuliaroch, kde je v porovnaní s počítačom pochopiteľne oveľa menej miesta. Keďže samostatné zariadenia už nie sú pripojené k počítaču a jeho programom, softvér je následne založený na úplne samostatnom portáli, odkiaľ si ho používateľ stiahne do svojho zariadenia prostredníctvom webového odkazu. Hranica medzi samostatnými jednotkami a tými, ktoré vyžadujú na fungovanie počítač bude časom vymazaná, naznačujú to okuliare Quest, ktoré majú dodatočnú možnosť pripojenia k počítaču.

    Samostatná jednotka s možnosťou pripojenia k PC
    Samostatná jednotka s možnosťou pripojenia k PC

    6DoF verzus 3DoF

    Keď hovoríme o zariadeniach VR, DoF sa používa na opis osí, ktoré sú monitorované. Monitorovanie je výsledkom schopnosti sledovať zmeny uhla alebo vzdialenosti na danej osi pomocou hardvéru. V súčasnosti sú na trhu zariadenia s 3-osovým a 6-osovým sledovaním, a rozdiel je len v cene vyhotovenia systému. Lacnejší 3DoF umožňuje len orientačné sledovanie, čo znamená, že sa sledujú 3 osi, okolo ktorých sa môže objekt otáčať. Takéto systémy sú dostupné s niektorými samostatnými zariadeniami VR nižšej kategórie, ako je napríklad Oculus Go. Mnohé hry na samostatných mobilných zariadeniach VR zahŕňajú  sedenie v kľude, ako napríklad jazda vlakom smrti. Za takýchto okolností môžu používatelia nasmerovať svoj pohľad okolo seba a vnímať tak okolie, ale ak sa chcú po miestnosti prechádzať, potrebujú zariadenia VR so 6 možnosťami monitorovania – 6DoF.

    Zariadenia VR so 6DoF umožňujú monitorovanie situácie a orientáciu okuliarov. Pohyb je možné sledovať v troch osiach x, y a z, pričom každá kombinácia týchto troch osí môže vyjadrovať pohyb (vektory). Ak by ste okuliarmi vykročili dopredu, polohovanie by rozpoznalo, že sa napríklad pohybujete osou x. V podrepe by sa okuliare pohybovali vertikálne pozdĺž osi z.

    Zariadenia VR so 6DoF sú vyššej triedy a umožňujú užívateľovi voľný pohyb po miestnosti. Umožňujú chodiť po budovách a obzerať okolie zo všetkých uhlov.

    Budúcnosť

    Koľko bude svet v budúcnosti virtuálny a ako to rozprúdi našu fantáziu, možno najlepšie pochopíte, keď si pozriete film Ready Player One (Hra začína) v réžii Stevena Spielberga. Faktom je, že do analógového sveta už niet cesty späť a jedinou otázkou je, ako rýchlo nás technológia dobehne a zmení všetky aspekty života.

    „Hand tracking“ – sledovanie rúk

    V krátkosti sa zameriame na technické pokyny v oblasti hardvérových zariadení VR. Nedávno Facebook na svojej konferencii predstavil technológiu sledovania rúk pre svoje pripravované zariadenia Oculus. Kamery budú schopné rozpoznať geometriu rúk a previesť ju do digitálneho modelu, s ktorým následne používateľ vykonáva interakcie vo virtuálnom prostredí, ktoré sme doteraz robili len s ovládačmi, teraz budeme môcť robiť vlastnými rukami.

    Virtuálna realita v architektúre
    Virtuálna realita v architektúre

    Haptické zariadenie, haptické rukavice

    Pre zlepšenie vnímania sú na trhu aj špeciálne odevy a rukavice, ktoré prinášajú haptické vnemy, pomocou ktorých cítite veci aj keď sa ich reálne nedotýkate. Dotyk v kombinácii s inými zmyslami, najmä zrakom, znásobuje množstvo informácií odosielaných do mozgu na spracovanie a zvyšujúce sa množstvo informácií následne znižuje chyby používateľov pri interakcii s virtuálnym svetom.

    Haptické zariadenie
    Haptické zariadenie

    Virtuálna realita, budúcnosť stavebníctva

    Zvládnutie prvých krokov, ktoré táto technológia za posledné roky umožnila, nevyhnutne vyvoláva otázku, čo možno očakávať v budúcnosti. Akým smerom sa bude technológia vyvíjať? Odpoveď poskytnú odborníci na informačné technológie, dizajnéri hardvéru a softvéru, ktorí určujú oblasti použitia svojimi produktmi. Treba poznamenať, že pre určité odvetvia možno ani nevieme, aká užitočná môže byť technológia. Idey a vývoj pochádzajú z prepájania problémov určitej profesie a fungovania technológie VR, získavajú sa tak návody pre softvérové ​​nástroje, s ktorými môže priemysel profitovať.

    Virtuálna realita je skvelá vec v každom ohľade, oveľa väčšia ako len obyčajné architektonické vizualizácie a virtuálne prechádzky. V budúcnosti sa technológie budú využívať na všetkých úrovniach, čím sa zmení svet – naša práca aj voľný čas. Pravdepodobne nikdy nepôjdete na Mars, nebudete plávať s delfínmi alebo spievať na pódiu s Rolling Stones. Ak však virtuálna realita niekedy naplní svoje ambície, možno to všetko – a ešte oveľa viac – zvládnete bez toho, aby ste opustili svoj príbytok.

    Ak máte záujem o takýto druh plánovania svojho príbytku, môžete nás kontaktovať na daibau.sk, pošlite dopyt alebo nám položte otázku. Na našich stránkach nájdete ďalšie rady týkajúce sa tejto témy.

    Informácie o cenách sú dostupné v našej kalkulačke.

    Odborný článok 614
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Vizualizácie?

    Máme 633 realizátorov v oblasti Vizualizácie:

    BEZPLATNÁ SLUŽBA
    HĽADÁME V LOKALITE
    BEZ PROVÍZIÍ
    Máme 633 realizátorov v oblasti Vizualizácie
    8.7
    0

    CYMORKA interior design s.r.o.


    8.6
    0

    Mgr. art. Ivan Hrčka, architektonické služby


    8.6
    0

    ALdekor, s.r.o.


    9.6
    0

    Vikona, s. r. o.


    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené