Pre oblasť

    Projektovanie inžinierskych stavieb

    Článok si prečítalo viac ako 656+ používateľov
    Stavby sú všetky stavebné konštrukcie, ktoré sú pevne spojené so zemou a sú výsledkom stavebnej činnosti. Zhotovené sú zo stavebných materiálov a komponentov, využívajú sa na rôzne účely. Všetky stavby sú vo všeobecnosti rozdelené do dvoch skupín: jednu skupinu stavieb tvoria budovy a druhú skupinu tvoria inžinierske stavby. Budovy môžu byť bytové a nebytové. Keď ide o inžinierske stavby, sú to stavby, ktoré nie sú klasifikované ako budovy – železnice, mosty, cesty, kanály, tunely, priehrady, pristávacie dráhy a podobne.
    Odborný článok 656
    projektovanie inzinierskych stavieb
    Máme 189 realizátorov v oblasti Projektovanie inžinierskych stavieb:

    1. Druhy inžinierskych stavieb

    Medzi inžinierske stavby patrí dopravná infraštruktúra, potrubné rozvody, telekomunikačné a elektrické rozvody a vedenia, komplexné priemyselné stavby a ostatné inžinierske stavby.

    1.1. Dopravná infraštruktúra

    Dopravná infraštruktúra zahŕňa cestné komunikácie a miestne komunikácie (diaľnice, cesty, ulice, priechody), železnice a dráhy, letiská, mosty, nadjazdy, tunely, podzemné dráhy, prístavy, vodné cesty (splavné kanály a rieky), priehrady a iné vodné diela.

    1.2. Potrubné rozvody, telekomunikačné a elektrické rozvody a vedenia

    Potrubné rozvody, telekomunikačné a elektrické rozvody a vedenia zahŕňajú diaľkové potrubné  telekomunikačné a elektrické rozvody a miestne potrubné a káblové rozvody. Tieto rozvody a vedenia tvoria horizontálnu stavebnotechnicky a prevádzkovo neprerušovanú líniu, a v zastavanom území obce sa spravidla umiestňujú pod povrch zeme. Zákonom sú určené prípady, keď v zastavanom území obce takéto rozvody a vedenia môžu byť umiestnené nad povrchom zeme.

    1.3 Komplexné priemyselné stavby

    Do kategórie komplexných priemyselných zariadení patria energetické zariadenia, rafinérie a pod., ktoré nemajú charakter budov. Môžu to byť banské stavby a ťažobné zariadenia (zariadenia a stavby pre bane, ťažbu piesku, štrku), rôzne výrobne stavebných látok (cementárne, tehelne, závody na výrobu obkladačiek, dlažieb...), stavby energetických zariadení (hydroelektrárne a tepelné elektrárne...), stavby ťažkého priemyslu (vysoké pece, valcovne, zlievarne...) a iné zariadenia inde neuvedené.

    1.4. Ostatné inžinierske stavby

    K ostatným inžinierskym stavbám patria športové a rekreačné stavby a ostatné inžinierske stavby. Keď ide o športové a rekreačné stavby, do tejto kategórie patria športové ihriská na vonkajšie športy (futbal, motocyklové a bicyklové preteky, konské dostihy a vodné športy), golfové ihriská, prístavy pre plachetnice a jachty a ostatné športové a rekreačné stavby (zábavné alebo oddychové parky), horské stavby (lyžiarske trate a vleky), verejné záhrady a parky, zoologické a botanické záhrady... Keď ide o ostatné inžinierske stavby, táto trieda zahŕňa vojenské inžinierske objekty (bunkre, strelnice, cvičiská...), verejné inžinierske objekty inde neuvedené a iné.

    2. Projektovanie inžinierskych stavieb

    V procese projektovania alebo plánovania inžinierskych stavieb spomenieme len najbežnejšie inžinierske stavby, ako sú cesty, mosty a potrubia (stoky) rôznych typov.

    2.1. Cesty

    Plánovanie nových ciest začína fotogrametriou a automatickým spracovaním údajov. Pri tejto práci je najdôležitejšie, aby vozovka zodpovedala dynamike jazdy a aby boli rešpektované polomery zakrivenia. Pri navrhovaní ciest sa vykonávajú aj presné výpočty súvisiace so zeminou, ktorú je potrebné posunúť, resp. vykopať. Okrem výkopu treba naplánovať aj prepravu vykopanej zeminy a využiť ju na inom mieste alebo zlikvidovať na stavbe.

    Proces výstavby cesty začína čistením pozemku s prihliadnutím na predpokladanú šírku a smer cesty. Odstraňujú sa horniny a zemina sa vykopáva vo výkopových častiach. Až po vyrovnaní spodnej vrstvy trasy nanesie sa nosná vrstva, ktorú tvorí štrk v niekoľkých vrstvách. Horná vrstvy vozovky, v skutočnosti to, čo sa nazýva cesta, je spravidla vyrobená z asfaltobetónu, tiež v niekoľkých vrstvách, ktorý poskytuje pevnú a hladkú vozovku.

    2.2. Mosty

    Tentoraz budeme hovoriť iba o betónových mostoch, ktoré sú najbežnejšou verziou mostov používanou pri stavbe ciest a diaľnic na premostenie veľkých rozpätí.

    Existujú tri spôsoby výroby betónových mostov: liate konštrukcie (pevné a pohyblivé lešenie, voľná konzolová konštrukcia), kombinované konštrukcie (prefabrikované nosníky a liate dosky, prefabrikáty a liate konzoly, ďalšie kombinácie) a montované konštrukcie (trámy, segmenty...).

    Pri navrhovaní a stavbe mostov sa používajú rôzne typy základov, ako sú nosné pilóty a nosné piliere rôznych tvarov. Dokončením montáže nosných prvkov sa začína spájanie prvkov (betonáž medzipriestorov), inštalácia obrubníkov, plotov, hydroizolácia a nakoniec úprava povrchov vozoviek.

    2.3. Potrubia – kanalizácia

    Kanalizácia je jedným zo základných potrubí každého bytového domu, preto je ešte dôležitejšie spomenúť správne kladenie potrubí a realizáciu napojenia na verejnú infraštruktúru.

    Pripojenie na verejnú sieť

    Najdôležitejším pravidlom pri pripojení je, že odpadové vody zo všetkých miestností pod úrovňou zeme musia byť vypúšťané zo zariadenia oddelene od odpadových vôd z miestností umiestnených nad úrovňou zeme. Pripojenie domovej kanalizácie k verejnému systému sa spravidla vykonáva potrubím s priemerom 200 mm (minimálny povolený priemer je 150 mm) so sklonom najmenej 2 % a pod uhlom 45° v smere toku odpadovej vody v kanáli. Všetky odtoky zo zariadenia sú vedené kontrolnými šachtami, ktoré umožňujú správnu údržbu. Revízne šachty sú pokryté liatinovými poklopmi.

    Kladenie kanalizačných potrubí

    Kanalizačné potrubia sa kladú na dobre pripravený a zhutnený povrch, aby sa zabránilo potopeniu a iným nepríjemnostiam. Hĺbka potrubia musí byť pod hranicou mrazu, ktorá je približne 80 cm. Kanály, do ktorých sa potrubie kladie, musia byť vykopané so sklonom najmenej 2 % a dno musí byť vyrovnané. Ak terén nie je dostatočne stabilný a pevný, treba pridať ďalší piesok alebo štrk. Sieť potrubí by mala pozostávať z kvalitných rúr, spoje medzi nimi by mali byť dobre utesnené.

    Cena pripojenia k verejnej kanalizácii

    Cena pripojenia k verejnej kanalizácii so všetkými potrebnými prácami sa líši v jednotlivých obciach a závisí aj od polohy (umiestnenia), zložitosti terénu, vzdialenosti zariadenia od hlavného verejného vedenia a podobne. Pre rodinný dom cena pripojenia k verejnej kanalizácii spolu so zhotovením domovej kanalizácie po verejný rozvod, so zhotovením prípojky, dozorom komunálnej spoločnosti a poplatkami je okolo 2 000 až 3 500 EUR kompletne. Najlepšie je informovať sa na príslušnom prevádzkovom obvode kanalizácií o možnosti napojenia na kanalizáciu. Zodpovedný pracovník stanoví a vysvetlí, kde a ako sa kanalizačná prípojka môže realizovať, určí miesto umiestnenia šachty a presnejšie vám aj povie, koľko pripojenie môže stáť v každom konkrétnom prípade.

    Kanalizácia je jedným zo základných potrubí každej bytovej a nebytovej stavby
    Kanalizácia je jedným zo základných potrubí každej bytovej a nebytovej stavby

    Ak máte záujem o realizáciu inžinierskych stavieb, môžete nás kontaktovať na daibau.sk. Aby ste sa dozvedeli presnú cenu, môžete poslať dopyt našim overeným realizátorom inžinierskych stavieb, a tak dostanete viacero ponúk. Pripravili sme pre vás aj ďalšie rady týkajúce sa tejto témy.

    Informácie o cenách nájdete v našej kalkulačke.

    Odborný článok 656
    Autor: Daibau casopis

    Ako ste využili tieto informácie?


    Nápady na usporiadanie domu

    Časopis s čerstvými nápadmi a radami našich autorov na usporiadanie Vášho obytného priestoru.

    Hľadáte dobrých realizátorov v oblasti Projektovanie inžinierskych stavieb?

    Máme 189 realizátorov v oblasti Projektovanie inžinierskych stavieb:

    BEZPLATNÁ SLUŽBA
    HĽADÁME V LOKALITE
    BEZ PROVÍZIÍ
    Máme 189 realizátorov v oblasti Projektovanie inžinierskych stavieb
    9.7
    0

    Gastroservis, spol. s r.o.


    8.7
    0

    expo AIR, s.r.o.


    9.7
    0

    I.K.M. REALITY – STAVING Banská Bystrica, a.s.


    9.2
    0

    DCA Ateliér s.r.o.


    Podmienky používania I Politika súkromia I Informácie o cookies I Impressum
    © 2023 Daibau, všetky práva vyhradené