1. Asfalt
Asfalt je zmesou bitúmenu s rôznymi minerálmi. Bitúmen je čierna, lepkavá, hustá hmota s vysokou viskozitou a je jedným z prvkov, ktorý je prítomný v zložení ropy. Výroba asfaltu prebieha niekoľkými spôsobmi. Hlavným cieľom celého procesu je dosiahnuť čo najväčšiu pružnosť a odolnosť voči vonkajším vplyvom a starnutiu.
2. Výhody a nevýhody
Každý potenciálny zákazník si kladie otázky o výhodách a nevýhodách asfaltu. Nie vždy je ľahké na tieto otázky odpovedať.
Medzi výhody asfaltovaných povrchov patrí rýchla realizácia, pretože sa asfalt zvyčajne kladie v priebehu jedného dňa, dlhá životnosť, ľahká údržba, odolnosť proti soleniu v zime a prijateľná cena. Samozrejme, sú tu aj nevýhody, pretože v lete asfalt expanduje a zmenšuje sa pri nízkych teplotách, takže existuje veľká pravdepodobnosť vzniku trhlín po okrajoch, kde sa hromadí soľ a nečistoty. Ďalším problémom je oprava alebo montáž nových inštalácií a prípojok, kvôli ktorým musí byť asfalt rozrezaný a následne opravený. Keby sme mali vydláždený dvor, odstránili by sme časť dlažby a po dokončení prác ju vrátili späť.
3. Asfaltovanie
Aby sa zabránilo problémom so sadaním, vyjazdenými koľajami a dierami v povrchu, je nevyhnutná správna príprava a dobré spevnenie terénu.
Prvá fáza sa začína vykopávaním asi 60 cm pôdy. V tejto fáze je už potrebné zvážiť odvodnenie a dostatočný spád terénu od budovy (sklon najmenej 2 %).
Potom nasleduje plnenie štrkom alebo drveným kamenivom do výšky 40 cm, ktoré sa musí vykonať vo vrstvách a každá z nich musí byť dobre spevnená. Až potom prichádza na rad horná nosná vrstva z jemnejšieho štrku vysokého asi 20 cm, ktorá sa tiež zhutní, aby sa získal pevný a kompaktný podklad pre asfaltovanie. Spravidla nanášame dve vrstvy asfaltovej zmesi: prvá vrstva má byť asi 6 cm, hrubá, a druhá vrstva asi 4 cm, jemná. Obidve vrstvy je na konci potrebné dobre zhutniť, vyvalcovať. Postup platí pre klasické pojazdné dvory bez väčšieho zaťaženia.
Tieto práce odporúčame vykonávať v suchom a teplom počasí, pretože asfaltová zmes by počas asfaltovania nemala príliš vychladnúť. Asfalt sa kladie po výkope a zasypaní, v čo najkratšom čase, aby sa jemná vrstva zásypu nepoškodila vplyvom poveternostných podmienok. Čas konania závisí od rozsahu a zložitosti projektu. V čo najkratšom možnom čase konečne uskutočňujeme poslednú fázu z už spomenutých dôvodov.
4. Asfaltovanie – cena
Cena asfaltovania samozrejme závisí od veľkosti povrchu a zložitosti terénu, v zásade platí pravidlo: väčšia plocha, nižšia cena/m2, tiež od prípravy podkladu a počtu vrstiev. Za prípravu a spevnenie podkladu zaplatíte okolo 6 EUR/m2. Cena za položenie jednej vrstvy asfaltu je okolo 15 EUR/m2. Dvojvrstvový asfalt je pevnejší, hladší, rovný a stojí okolo 18 EUR/m2.
Aby ste sa dozvedeli presnú cenu za asfaltovanie môžete poslať dopyt našim overeným asfaltérom, a tak dostanete viacero ponúk.