1. Asfalt
Základnou zložkou asfaltu je bitúmen – lepkavá, čierna, vysoko viskózna látka. Kľúčom pri príprave asfaltu je správny pomer rôznych prísad. Iba v správnom pomere dávajú jednotlivé zložky požadované vlastnosti asfaltu. Najdôležitejšou charakteristikou asfaltu je pružnosť. Asfalt musí byť navyše odolný voči poveternostným podmienkam a starnutiu.
2. Asfaltovanie dvora
Pokiaľ ide o súkromné domy, zvyčajne sú vyasfaltované príjazdové cesty, ale čoraz častejšie aj celé dvory. Dvory sa asfaltujú aj okolo obytných a verejných budov. Hlavnou výhodou asfaltovania je, že nevyžaduje údržbu. Vyasfaltovaný dvor odoláva mechanickému poškodeniu, opotrebovaniu, poveternostným vplyvom. Vyasfaltovaná plocha je určite lacnejšia ako vydláždená a robí sa rýchlejšie.
Sú prípady, keď dvor nemožno asfaltovať. Stáva sa to napríklad vtedy, keď je na pozemku voda prítomná vo väčšej miere alebo keď existuje ochranné pásmo, taký povrch nesmie byť uzavretý. Z estetického hľadiska veľký vyasfaltovaný povrch môže byť otázny.
3. Asfaltovanie
Najskôr treba urobiť podklad (podložie), správne ho pripraviť. Pri príprave podkladu osobitnú pozornosť treba venovať výskytu vody okolo kanálov a odtokov. Všetky kanály a odtoky musia byť primerane chránené a uzavreté. Keď je podklad pripravený, môže sa začať asfaltovanie. Na stavbu asfalt dovážajú nákladné vozidlá a postupne ho vysýpajú. Veľmi zriedka sa asfaltovanie robí ručne; iba keď sa stroje niekam nemôžu dostať. Keď je vrstva asfaltovej zmesi všade rovnomerne rozložená a vyrovnaná, začne sa valcovanie. Valcovanie je druh zhutnenia zmesi a robí sa dovtedy, kým asfalt nie je natoľko stlačený, tvrdý, že do neho nemôže prenikať voda.
Samozrejme, vždy odporúčame, aby takéto práce robili odborníci, väčšinou preto, aby nedošlo k rôznym nedopatreniam (chybám), ktoré potom veľmi rýchlo vedú k poškodeniu. Príprava podkladu je rozhodujúca pre kvalitu a trvanlivosť asfaltu. Musí byť dostatočne tvrdý a pevný, aby mal požadovanú únosnosť. V opačnom prípade sa veľmi rýchlo objavia praskliny, otvory, priehlbiny a podobne, ktoré je potrebné neskôr opraviť alebo prepracovať. K poškodeniu dochádza aj v prípade, keď asfalt nie je primeranej kvality, lebo nebol správne určený pomer prvkov, ktoré ho tvoria.
Odborná rada zo spoločnosti LION GROUP SK s.r.o. 1. Aký je rozdiel medzi jednovrstvovým a dvojvrstvovým asfaltom? Jednovrstvový asfalt sa používa na miesta s nízkou frekvenciou dopravy, prípadne na chodníky, výjazdy a ihriská. Má hrúbku od 3cm až do 5cm. Tieto tenšie vrchné vrstvy sú odolnejšie proti deformácii, ale zároveň sa ťažšie kladú a zhutňujú. Dvojvrstvový asfalt sa používa na miesta s vyššou frekvenciou dopravy ako sú priemyselné dvory, letiská, cesty I. triedy, diaľnice. Rozdiel je v tom, že v tomto prípade sa asfalt kladie na dva krát. Najprv sa uloží hrubozrnná obaľovaná zmes v predpísanej hrúbke, a po zhutnení sa na to kladie jemnozrnná obrusná vrstva. 2. Aká je dôležitá príprava podkladu pod asfalt? Poriadna príprava podkladu je veľmi dôležitá. Asfaltové zmesi sa kladú na zhutnenú podkladovú, ložnú vrstvu alebo na povrch existujúcej vozovky. Na povrchu starej vozovky sa nerovnosti musia vyrovnať frézovaním alebo zhotovením novej vyrovnávacej vrstvy. Podklad musí byť čistý, suchý a nezamrznutý, s opravenými výtlkmi, trhlinami alebo škárami. 3. Prečo je lepšia voľba asfalt a nie dlažba? Nemyslím si, že asfalt by bola lepšia voľba ako zámková dlažba. Aj jedno aj druhé má svoje výhody a nevýhody. Napríklad nevýhodou chodníkov a parkovísk zo zámkovej dlažby je podstatne náročnejšia údržba jednak kvôli zarastaniu burinou a v zime pri čistení od snehu a ľadu. Často počujem, že chodníky a parkoviská zo zámkovej dlažby "sa sadajú". No v skutočnosti problémom "sadania" povrchu ciest zo zámkovej dlažby je nedostačujúca kvalita podkladu. Poriadna príprava lôžka umožňuje bezchybné položenie zámkovej dlažby, kým na nepripravenom základe sa objavia nerovnosti na každom type povrchu. Zámková dlažba nesmie byť použitá tam, kde sa žiada homogénna oderuvzdorná vrstva. Ale tam, kde vedľa funkčnosti, zaváži aj estetická stránka. Napr. v obytných štvrtiach a na verejných priestranstvách, zámková dlažba je asi najlepším riešením. Nehovoriac o tom, že životnosť asfaltového povrchu je omnoho kratšia oproti zámkovej dlažby. 3. Môžeme starý asfaltový chodník vymeniť zámkovou dlažbou? Keď opravujeme starý asfaltový chodník, tak v 90% prípadoch ho musíme znovu opraviť asfaltom. Vzhľadom na vysoké náklady, nemôžeme starý asfaltový chodník kompletne do hĺbky 30-50cm rozobrať, odviezť šutinu, pripraviť nové štrkové lôžko a položiť novú zámkovú dlažbu. Zvyčajne tam, kde bol asfaltový chodník, pôjde znova asfalt a tam kde bola zámková dlažba, pôjde zámková dlažba. Pán Márton Menyhárt, spoločnosť LION GROUP SK s.r.o. |
4. Asfaltovanie dvora – cena
Koľko stojí asfaltovanie dvora? Cena asfaltovania dvora – príprava tampónu, práca a asfalt v hrúbke 3 – 5 cm – môže byť 10 – 18 EUR/m2.