Nech už je dôvod sťahovania akýkoľvek – nová práca, rozšírenie rodiny alebo jednoducho potreba zmeny, nejde len o fyzické premiestňovanie vecí z jedného miesta na druhé, ale aj o emocionálny prechod do nového prostredia. Ak je sťahovanie dobre naplánované a zorganizované do posledného detailu, výrazne sa zníži stres a rýchlejšie zapadnete do nového prostredia. Aby celý proces sťahovania prebehol hladko, bez zbytočných komplikácií, pomôže vám sťahovacia služba.
Vynára sa však otázka, ktorá sťahovacia služba je tá pravá? Ako vieme, že sme si vybrali správnu sťahovaciu službu? Ako si spomedzi spoločností zaoberajúcich sa sťahovaním vybrať tú najlepšiu? Skôr než sa dohodnete s upratovacou službou, odporúča sa položiť jej viacero otázok súvisiacich s balením, prepravou vecí a podobne. Tak sa dozviete viac o službách, ktoré spoločnosť vykonávajúca sťahovanie ponúka, presné ceny...
Sťahovacej službe položte niektoré z nasledujúcich otázok:
1. Čo všetko vám zabezpečí sťahovacia služba?
Rôzne sťahovacie služby ponúkajú rôzne balíky služieb. Dôležité je vedieť, či sa spoločnosť vykonávajúca sťahovanie zaoberá len prepravou vecí, alebo ponúka aj balenie vecí, nakladanie, vykladanie, demontáž a montáž jednotlivých kusov nábytku.
Musíte si byť istí, že najatá sťahovacia služba vyjde v ústrety všetkým vašim potrebám a požiadavkám.
Väčšie kusy nábytku si pri sťahovaní často vyžadujú demontáž, najmä ak sú v dome, byte alebo budove úzke chodby alebo malé dvere. Na novej adrese je potrebné ten istý nábytok znova zmontovať, resp. vrátiť do pôvodného stavu. Preto je potrebné vedieť, či má sťahovacia služba potrebné náradie a pracovníci potrebné znalosti na demontáž a montáž nábytku.
Sťahovanie je skvelou príležitosťou ako sa zbaviť prebytočných vecí. Nemá zmysel strácať čas balením a prepravou vecí, ktoré roky nepoužívate. Pri balení určite objavíte množstvo takýchto vecí, alebo vecí, ktoré vám nevyhovujú alebo sa nehodia do vášho nového domova. Je dôležité vedieť, že sťahovacie služby často ponúkajú aj možnosť odvozu nepotrebných vecí, akými sú napríklad staré kusy nábytku.
Objemný odpad, napríklad veľké kusy nábytku, sa do kontajnerov nevyhadzujú, ale sa odkladajú na určené miesto. Sťahovacia služba ponúka aj odvoz starého, nefunkčného nábytku.
2. Aká je cena sťahovania, sú s tým spojené ďalšie náklady?
Cena sťahovania sa bude výrazne líšiť v závislosti od vzdialenosti, množstva a hmotnosti prepravovaných vecí (na prepravu ťažkých a rozmerných vecí bude potrebné viac ľudí), doplnkových služieb (cena sťahovania bude napríklad vyššia, ak potrebujete veci aj naložiť, ako keď si sami veci naložíte). Cena bude, samozrejme, vyššia aj v prípade, ak potrebujete demontáž a montáž nábytku. Jediný spôsob, ako získať presnú cenu, je opýtať sa priamo sťahovacej služby. Môžete si vyžiadať viacero ponúk, porovnať ceny a služby a rozhodnúť sa pre tú spoločnosť, ktorá vám najviac vyhovuje. Týmto spôsobom neprekročíte rozpočet, ktorý máte k dispozícii, a bude pre vás jednoduchšie rozhodnúť sa, ktoré služby musí vykonať sťahovacia služba a čo si môžete urobiť sami.
Sťahovanie na väčšiu vzdialenosť vás bude stáť viac ako sťahovanie do nového bytu len o pár ulíc ďalej.
Za sťahovanie dodávkou, s dvoma pracovníkmi, zaplatíte 60 až 85 EUR/h.
3. Ako dlho bude trvať sťahovanie?
Keď plánujete sťahovanie, je dôležité poznať jeho časový rámec, resp. ako dlho bude trvať, aby ste si mohli naplánovať ďalšie aktivity, koľko dní voľna potrebujete... Len sťahovacia služba môže dať presnejší odhad. Je však dôležité vedieť, že odpoveď na otázku, ako dlho bude trvať sťahovanie, závisí od mnohých faktorov: množstva vecí, vzdialenosti z bodu A do bodu B, množstva potrebnej práce.
4. Ako balíte a chránite krehké predmety?
Jednou z kľúčových vecí pri sťahovaní je, ako na novú adresu bez poškodenia presťahovať cenné a krehké predmety, akými sú sklenené stolíky, umelecké diela, porcelánové figúrky, elektronické zariadenia. Preto je dôležité, aby ste vedeli, ako bude sťahovacia služba zaobchádzať s citlivými predmetmi počas nakladania a vykladania.
Pri sťahovaní je potrebné zabezpečiť, aby sa nepoškodili krehké, citlivé predmety. Sťahovacie služby majú zvyčajne potrebné obaly na balenie, napr. bublinkové a strečové fólie, lepiace pásky, penové materiály, odolné škatule. Nezabudnite sa ich opýtať, či majú obaly na balenie a či je táto služba zahrnutá v cene, alebo sa účtuje dodatočne.
Mäkké predmety, akými sú vankúše a prikrývky, sa často používajú na umiestnenie krehkých alebo rozbitných predmetov alebo na vyplnenie medzier medzi citlivými predmetmi. Keď sa takéto predmety balia do škatúľ, škatule musia byť zreteľne označené, aby pracovníci, ktorí realizujú sťahovanie, boli pri manipulácii s nimi mimoriadne opatrní. Najlepšie je použiť nálepky alebo na škatule fixkou napísať „KREHKÉ“.
5. Používate kamión alebo dodávku?
Ľudia si často ani neuvedomujú, koľko vecí majú doma, dokonca aj v stiesnených bytoch, kým sa nezačnú baliť. Určite ste si pri sťahovaní položili otázku – zmestia sa všetky tieto veci do kamióna?
Či sa na sťahovanie použije kamión alebo dodávka, bude závisieť od množstva a hmotnosti premiestňovaných vecí. Ak ide o sťahovanie veľkého množstva vecí, kamión je logickou voľbou. Nákladný automobil je dobrým riešením aj pri sťahovaní kancelárií a firiem. Dodávka sa v tomto prípade neodporúča, najmä ak ide o dlhšie vzdialenosti, pretože bude musieť niekoľkokrát absolvovať rovnakú vzdialenosť, na čo budete potrebovať nielen viac peňazí ale aj viac času.
Dodávka je najobľúbenejším a najžiadanejším vozidlom pri sťahovaní. Štandardné kusy nábytku, odev, bielu techniku a iné predmety je možné prepravovať rýchlo a jednoducho pomocou dodávky.
6. Existuje poistenie pre prípad škody?
Ďalšou dôležitou vecou, na ktorú treba myslieť, je, či sťahovacia služba poskytuje poistenie, ktoré kryje prípadné škody vzniknuté počas sťahovania. Mnohé spoločnosti zaoberajúce sa sťahovaním svojim zákazníkom ponúknu poistenie týkajúce sa poškodenia krehkých, cenných a citlivých vecí pri preprave, nakládke a vykládke. Toto je obzvlášť dôležité pri umeleckých dielach vysokej hodnoty a vintage nábytku. Stačí si overiť, či táto služba nezvýši celkové náklady na sťahovanie. Ak majú veci vysokú materiálnu a sentimentálnu hodnotu, určite sa oplatí priplatiť.
Opýtajte sa sťahovacej služby, aký typ poistenia ponúka, na čo sa vzťahuje a v akých situáciách sa uplatňuje.
7. Ponúka sťahovacia služba dočasné uskladnenie?
Vedeli ste, že niektoré sťahovacie služby ponúkajú aj uskladnenie a skladovanie? Veci, ktoré práve nepotrebujete, môžete uskladniť, pokým sa nerozhodnete, čo s nimi robiť. Dočasné uskladnenie príde vhod aj vtedy, keď váš nový domov nie je pripravený na nasťahovanie alebo keď sa sťahovanie musí vykonávať vo fázach, resp. dočasné uskladnenie je potrebné v prípade nepredvídaných okolností.
Táto služba je potrebná zvyčajne vtedy, keď sa sťahovanie nedá zrealizovať za jeden deň alebo keď je potrebný priestor na uskladnenie vecí na kratší čas.
8. Ponúka sťahovacia služba upratovacie služby po presťahovaní?
Niektoré sťahovacie služby po vysťahovaní zákazníkov z bytu, domu alebo obchodného priestoru zanechávajú všetko čisté a upratané a ponúkajú aj upratovanie nového priestoru, resp. priestoru, do ktorého sa zákazníci sťahujú. Týmto spôsobom výrazne odbremeňujú sťahovanie.
Pri sťahovaní do nového domova je potrebné dezinfikovať všetky povrchy a predchádzajúci priestor zanechať v dobrom stave.
Keď kontaktujete sťahovaciu službu, opýtajte sa jej, či ponúka aj upratovacie služby ako súčasť svojej činnosti, a aké služby sú zahrnuté upratovaním. Tieto služby sú zvyčajne dodatočne spoplatnené, ale overiť si to treba v sťahovacej službe. Skontrolujte tiež, či ide len o základné upratovanie, ako je utieranie prachu a vysávanie, alebo sú zahrnuté aj iné práce, napr. umývanie okien, čistenie kobercov a nábytku.
Hľadáte niekoho, komu môžete zveriť sťahovanie? Pošlite dopyt vhodným a ohodnoteným spoločnostiam zaoberajúcim sa sťahovaním vo vašom okolí – bezplatne a nezáväzne!
Čo môžete urobiť sami pri sťahovaní?
Existujú práce, ktoré pri sťahovaní môžete urobiť sami. Odporúča sa urobiť si zoznam vecí a priorít, aby ste sa uistili, že ste na nič nezabudli. Ak ste sa rozhodli baliť si veci sami, vždy je najlepšie najprv zbaliť veci, ktoré často nepoužívate. Ak sa sťahujete v zime, zbaľte si napríklad oblečenie a obuv do teplejšieho počasia, dekorácie, riad, ktorý používate len na špeciálne príležitosti. Najpotrebnejšie veci zbaľte posledné, najlepšie do priehľadných škatúľ, aby ste sa po presťahovaní nemuseli hrabať v škatuliach pri hľadaní požadovaného predmetu.
Škatule môžete označiť farbami. Dobrým riešením je baliť miestnosť po miestnosti a určiť farbu každej miestnosti. V novom domove sa tak bude ľahšie vybaľovať.