Najprv si povieme, čo je asfalt. Ide o zmes bitúmenu (ropný derivát) a kameniva rôznej zrnitosti (piesok, štrk, drvený kameň). Z toho vyplýva najdôležitejšia vlastnosť, ktorú asfalt má, elasticita.
Asfalt sa stal oveľa dostupnejším ako kedykoľvek predtým. Vďaka tomu, že je aj cenovo dostupnejší, nie je vyhradený iba pre verejné priestranstvá a cesty. Čoraz viac sa používa na príjazdové cesty a chodníky na dvore. Asfalt ako vonkajšia podlahová krytina má množstvo výhod, ale aj určité nevýhody, o ktorých si povieme neskôr.
Uviedli sme, že asfalt sa stal dostupnejším, tak sa dotkneme jeho orientačnej ceny. Koľko stojí asfaltovanie? Cena asfaltovania závisí od prípravy podkladu a počtu vrstiev. Za prípravné práce zaplatíte okolo 6 EUR/m2. Jednovrstvový asfaltu vás bude stáť 14 – 17 EUR/m2, dvojvrstvový asfalt, ktorý je tvrdší a rovnejší, 18 – 22 EUR/m2.
Hľadáte niekoho, komu zveríte asfaltovanie? Pošlite dopyt vhodným a ohodnoteným asfaltérom vo vašom okolí - bezplatne a nezáväzne!
A aké výhody má asfaltovanie v porovnaní s inými typmi povrchov?
V prvom rade vyzdvihneme odolnosť a trvanlivosť. Asfalt je trvanlivý materiál, asfaltované povrchy pri správnej údržbe vydržia bez problémov aj niekoľko desaťročí. Čo sa týka odolnosti, túto výhodu podporuje aj fakt, že po asfaltových cestách denne prechádzajú ťažké nákladné vozidlá, pri čom asfalt znesie veľkú záťaž.
Pokiaľ ide o prístupové cesty na dvore, ktoré slúžia na pohyb vozidiel, a parkoviská, jedným z najlepších riešení je asfalt. Preto je čoraz častejšou voľbou, pokiaľ ide o vonkajšie povrchy.
Ďalšou výhodou, vďaka ktorej je asfaltovanie pre mnohých lepším riešením ako dlažba, je ľahká údržba. Asfaltované povrchy nevyžadujú takmer žiadnu údržbu. Treťou výhodou je rýchla realizácia. Asfaltovanie sa robí veľmi rýchlo a povrch bude pripravený na používanie vo veľmi krátkom čase.
Asfaltovanie plochy s veľkosťou asi 300 metrov štvorcových trvá len niekoľko hodín.
Tým však výhody, ktoré ponúka asfaltovanie, nekončia. Asfaltované plochy sa vyznačujú aj dobrou drenážou, netvoria sa kaluže a dažďová voda sa efektívne odvádza.
Ako sme už uviedli, asfalt je cenovo dostupnejší, a teraz je ekonomickejšia voľba ako betónovanie. Napríklad, cena za betónovanie na priemernom dome za m2 sa pohybuje od 72 do 78 EUR. Aj betónové povrchy sú odolné a trvanlivé, rovnako ako asfaltované.
Asfaltovanie má okrem ceny, v porovnaní s betónovaním, ešte jednu dôležitú výhodu. Asfalt je odolný voči posypovej soli, resp. jej pôsobeniu. Túto výhodu má aj v porovnaní so zámkovou dlažbou. Asfaltovanie je dobré riešenie pre príjazdové cesty vedľa domu, a pre miesta, kde sa parkuje auto.
Asfalt je jedným z najtrvanlivejších a najodolnejších materiálov, aj keď ho každú zimu posypete soľou. Sneh sa z neho ľahko odhŕňa, nezadržiava piesok a kamene.
Betónový povrch, ktorý degradoval používaním posypových látok, je možné prekryť vrstvou asfaltu, aby sa zabránilo jeho ďalšiemu znehodnoteniu, bez toho, aby sa nadmerne zvýšila úroveň podkladu.
Aké sú nevýhody asfaltovania?
Je dôležité upozorniť, že uvedené výhody asfaltu závisia predovšetkým od odbornosti jeho realizácie, najmä od kvality prípravných prác. Prípravné práce sú dôležité aj pri pokládke dlažby, avšak pri takýchto plochách, ak je nejaký prvok poškodený alebo zlomený, jednoducho ho možno odstrániť a položiť nový, t. j. následné opravy nevyžadujú zvláštne úsilie. Pri asfaltovaní to tak nie je. Najväčšia nevýhoda asfaltu je práve v tom – opravy sú drahé. Ak asfalt sadne alebo praskne v dôsledku zle pripraveného podkladu, treba celý povrch znova asfaltovať, inak budú na povrchu trvalo viditeľné záplaty.
Výhodou asfaltu je dobré odvodnenie, ale iba v prípade, ak je asfaltovanie odborne urobené. Zhotovitelia musia presne posúdiť terén, určiť sklony, ktoré musia byť minimálne dve percentá, pretože voda z asfaltovaného povrchu musí odtekať, nesmú sa vytvárať mláky.
Pri kopaní sa nesmie zanedbať odtok dažďovej vody. Musí byť pripravený správny spád 2 %, resp. 2 centimetre na bežný meter. Odporúča sa aj inštalácia záchytných mriežok na odvodnenie.
Cena asfaltovania je nižšia ako cena betónovania. A koľko stojí zámková dlažba? 12 EUR/m2 a viac. Cena dlažby závisí od materiálu, podkladu, vzoru... Náklady na dodávku zámkovej dlažby a dlažobných blokov, ako aj za výrobu štrkopieskového podkladu do hrúbky 50 cm vynášajú 28 až 34 EUR/m2. Žulové kocky vás budú stáť okolo 32 EUR/m2, betónové dlaždice od 10 do 30 EUR/m2 a betónová vymývaná dlažba stojí okolo 6 EUR/m2.
Asfalt môže byť poškodený aj únikom oleja alebo pôsobením abrazívnych prostriedkov. Ak jazdíte stále po rovnakej trase alebo parkujete na identickom mieste, na asfalte sa môžu objaviť stopy po pneumatikách, vyjazdené koľaje a trhliny.
A v neposlednom rade - estetický vzhľad. Pre mnohých je monolitický vzhľad asfaltu najväčšou nevýhodou tohto materiálu. Dlažbu dvora je možné realizovať rôznymi materiálmi, ktoré so zvyškom exteriéru tvoria harmonický celok. Ďalšou alternatívou pre dvory, ktorú mnohí považujú za lepšiu ako asfaltovanie, je razený betón. Dnes tlačený betón môže byť imitáciou rôznych materiálov a v širokej škále farieb. Dokonca sa dá vyrobiť aj s logom firmy, hotela alebo reštaurácie.
Ako prebieha asfaltovanie?
Asfaltovanie, rovnako ako dlažba, sa realizuje vo fázach. Asfalt sa, samozrejme, nekladie priamo na pôdny podklad. Nech už sa rozhodnete pre akýkoľvek asfalt, dôležitá je realizácia prípravných prác. To je podmienka, aby bol asfalt trvanlivý a úspešne odolával všetkým zaťaženiam – hmotnosti vozidiel, vysokým teplotám a teplotným výkyvom, posypu soľou. Najprv je potrebné vykopať zeminu, potom nasypať dve vrstvy granulátu (drvený kameň určitej zrnitosti a piesok na drenáž, resp. odvádzanie vody), najprv väčšieho a potom menšieho. Keď sa nasype prvá vrstva, pred nasypaním druhej vrstvy treba ju rovnomerne vyrovnať. Hrúbka štrkového lôžka sa pohybuje od 30 do 50 centimetrov v závislosti od predpokladaného zaťaženia asfaltovaného povrchu.
Aby sa získal stabilný a pevný podklad a poskytla primeraná opora pre asfaltovú vrstvu, je potrebné vykonať zhutnenie.
Ak podklad pre asfaltovanie nie je správne pripravený, môže to viesť k sadaniu pôdy, praskaniu asfaltu a vzniku výmoľov.
Ešte jedna dôležitá vec, ktorú si treba uvedomiť pri asfaltovaní, je pokládka obrubníkov. Ak nie sú urobené dobre, asfalt sa začne odlupovať a lámať. Cez povrchové trhliny sa voda môže dostať do hlbších vrstiev a poškodiť ich.
Potom nasleduje asfaltovanie v jednej alebo dvoch vrstvách.
A stačí asfalt v jednej vrstve alebo dvoch vrstvách?
Pýtate sa, či bude dostatočne odolná jedna vrstva asfaltu, alebo je dvojvrstvový asfalt naozaj nevyhnutný? Asfaltovanie v jednej vrstve je výrazne lacnejšie, taký povrch však neznesie veľkú záťaž. Zvyčajne sa využíva na asfaltovanie chodníkov, prístupových ciest, ktoré sú menej využívané. Ak je hrúbka okolo 6 centimetrov, asfalt je určený na ľahšie plošné zaťaženie (do 3,5 tony), frakcia kameňa je 0 - 16 milimetrov. Pri väčšom zaťažení (do 8 ton) by mala byť hrúbka jednovrstvového asfaltu asi 7 centimetrov, frakcia kameňa by tiež mala byť 0 - 16 milimetrov.
Dvojvrstvový asfalt je určený pre povrchy, kde sa budú nepretržite pohybovať vozidlá – osobné automobily a ťažšie vozidlá. Najprv sa kladie vrstva asfaltu s hrubším a potom s jemnejším granulátom. Prvá, hrubšia vrstva má hrúbku asi 5 centimetrov a druhá, jemnozrnná vrstva, má hrúbku tri centimetre. Pri položení treba obe vrstvy dobre zhutniť valcom.
Dvojvrstvový asfalt je lepším a trvanlivejším riešením. Je dobrou voľbou do garáží a parkovísk, pretože sú tieto plochy vystavené nepretržitej záťaži.
Dvojvrstvový asfalt navyše vďaka druhej, hladkej vrstve, predstavuje povrch s výrazne jemnejšou povrchovou úpravou, preto má väčšiu estetickú hodnotu, je odolnejší voči rôznym poškodeniam a preliačinám pri vysokých teplotách. Dvojvrstvový asfalt je však drahší variant.
Toto sú len orientačné údaje. Vhodná hrúbka asfaltu sa určí na tvári miesta pri obhliadke v teréne. Výber bude do značnej miery závisieť od účelu povrchu: či ide o prístupovú cestu, dvor, chodník; typu zaťaženia: ľahké, stredné alebo ťažké, lokality objektu a výšky rozpočtu.
Asfaltovanie sa neodporúča robiť v daždivom počasí, pretože vtedy sa asfaltová hmota ťažšie nalepí na podklad a ľahšie praskne