Nižšie:
1. Lapač tukov, olejov a ropných látok v boji proti znečisteniu
Skutočnosť, že len pár kvapiek paliva môže znečistiť 1000 litrov vody, je prekvapujúca a desivá. Pri čoraz častejších horúčavách sprevádzaných suchom, si musí každý zodpovedný človek uvedomiť svoju povinnosť chrániť prírodu a vodné zdroje. Práve vodné zdroje sú najčastejšie vystavené úmyselnému aj neúmyselnému znečisteniu, ktoré zanecháva katastrofálne následky, ako je úhyn rýb a iných vodných živočíchov. Odlučovače ropných látok zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní čistoty vodných zdrojov. Majú zabrániť nehodám spôsobeným únikom ropy, a musia byť inštalované všade tam, kde sa v blízkosti palivových a olejových nádrží nachádzajú zdroje vody.
Lapač olejov je jednoduchý, ale veľmi účinný prostriedok na zabránenie znečisteniu vody.
2. Lapač olejov – výhody
Okrem toho, že lapač olejov zabraňuje znečisteniu riek, jazier a morí, zabraňuje aj znečisteniu pôdy a podzemných vôd. Lapače olejov sa najčastejšie vyrábajú z polyetylénu, ktorý je ekologickým materiálom, keďže sa dá recyklovať, hoci sa vyrábajú aj lapače z betónu. Lapač olejov je jednoduchý na servis a údržbu, a tiež dosahuje dlhú životnosť. Zvyčajne je pomerne ľahký, a preto sa ľahko skladá a prepravuje. Môžeme si ho nainštalovať sami, lebo si nevyžaduje špeciálne technické znalosti – stačí si prečítať informácie pribalené k produktu.
3. Ako funguje lapač olejov?
Lapače olejov sa delia na:
- adsorpčný lapač olejov,
- gravitačno-adsorpčný lapač olejov.
3.1. Ako funguje lapač tukov a olejov
Lapače tukov a olejov využívajú na svoju činnosť základné fyzikálne zákony (gravitačné sily). Oleje a iné látky, ako sú benzín, vykurovací olej a iné ľahšie kvapaliny majú nižšiu špecifickú hmotnosť ako meteorická voda, ktorá steká zo spevnených dopravných alebo manipulačných povrchov (asfaltované alebo spevnené vozovky a chodníky, parkoviská, kanály...). Lapače fungujú tak, že znižujú prietok dažďovej vody, aby sa z nej mohli oddeliť iné, ľahšie kvapaliny a vystúpiť na hladinu. Čistá dažďová voda prúdi cez výstupný otvor lapačov oleja do drenážneho systému. Lapače tak čistia dažďovú vodu a zabraňujú odtekaniu kontaminovaných kvapalín do podzemnej vody.
3.2. Rozmery lapačov olejov
Rozmery lapačov olejov sú značne odlišné, v závislosti od toho, kde lapače budú použité, či vedľa parkoviska rodinného domu, pri verejnej budove alebo na parkovisku čerpacej stanice. Objemy lapačov olejov sa štandardne pohybujú od 300 litrov do 10 000 litrov. Ak ide o rodinné domy, väčšinou je potrebný lapač olejov s objemom od 300 do asi 5 000 litrov.
4. Zákonné požiadavky
Lapače olejov sú nevyhnutné a zo zákona povinné na tých miestach a v tých miestnostiach, kde je väčšia možnosť úniku olejov. Preto je potrebné použitie lapača olejov na čerpacích staniciach, v autoumyvárňach a iných zariadeniach na umývanie vozidiel, na verejných a firemných parkoviskách, v mechanických dielňach, v skladovacích nádržiach a priestoroch na skladovanie nebezpečných látok. Lapač olejov nie je potrebný pre domáce použitie, ale odporúča sa, ak sa niektorej z uvedených činností venujete vo svojom voľnom čase súkromne alebo za účelom zisku, ak máte autoservis vo vašej domácej garáži. Je to základná zodpovednosť voči životnému prostrediu.
5. Lapač olejov vyrobený z betónu alebo polyetylénu?
5.1. Lapač olejov vyrobený z polyetylénu
Lapače olejov môžu byť vyrobené z dvoch rôznych materiálov: betónové lapače olejov alebo polyetylénové lapače olejov. Každý má svoje výhody a nevýhody. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia, lapač vyrobený z polyetylénu je ekologickejší, ľahší a následne jednoduchší na inštaláciu. Polyetylénový lapač olejov je monolitický, jeho nádoba je vyrobená z jedného kusu bez spájania jednotlivých prvkov lepením, čo je typické pre niektoré iné plastové lapače olejov. Spoje sú vždy najslabšie miesta každej nádoby, preto sú monolitické konštrukcie najspoľahlivejšie pri zamedzení úniku nebezpečných kvapalín do okolia.
5.2. Betónový lapač olejov
V porovnaní s polyetylénovým lapačom olejov je betónový lapač olejov o niečo lacnejší. Výhodou betónu je tiež to, že ponúka niekoľko rôznych rozmerov a priemerov a väčšiu maximálnu nádrž. Betónová nádrž má však aj svoje nevýhody. Prvou je hmotnosť – betónový lapač olejov je viac ako 10-krát ťažší ako polyetylénový, čo znamená, že je prakticky nemožné ho namontovať bez technickej a mechanizovanej pomoci, keďže ho svojou fyzickou silou nedokáže premiestniť ani niekoľko ľudí.
Pretože je betón pórovitý materiál, betónový lapač olejov nebude mať nikdy taký hladký povrch ako plastový, a preto bude jeho čistenie náročnejšie.
6. Lapač olejov s odľahčovacím systémom
Existujú aj lapače olejov s tzv. odľahčovacím (by-pass) systémom. Ide o inovatívne riešenie – v prípade veľkého a náhleho množstva dažďovej vody (čo je najväčším problémom napr. pri letných prehánkach), prvých 10 % prúdu vody prečistí prechodom cez koalescenčný filter, zatiaľ čo zvyšok vody je odvádzaný cez odľahčovací systém. Z teórie o zrážkach vyplýva, že najväčšie množstvo látok, ktoré spôsobujú znečistenie, sa nachádza práve v prvej vlne zrážok. Koalescenčná filtrácia tak odstráni viac ako 90 % znečisťujúcich látok.
7. Koľko stojí lapač olejov?
Ceny lapačov olejov závisia predovšetkým od materiálu použitého na ich výrobu a veľkosti nádrže. Lapač olejov s objemom 5 500 litrov a priemerom 1750 mm na odvádzanie prívalových vôd z povrchov ciest stojí okolo 3 000 eur.